SuperMemo 2.0 - šablony (23. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)

Autor: Musketeer - 04.11.2008, 2754 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme další část manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0. Jeden z posledních dílů bude věnován zvládnutí mocného výukového nástroje - šablonám.





18. Šablony

Jak jsme se zatím během našeho seriálu již mnohokrát přesvědčili, SuperMemo je velmi mocný program. K jeho přednostem patří i velká přizpůsobitelnost. Jednou z nejužitečnějších funkcí spadajících do této sféry, je možnost ovlivnit, jak budou předkládané otázky i odpovědi vypadat a co budou obsahovat. Aplikace SuperMemo vše výše uvedené realizuje pomocí šablon. I když bude zprvu zřejmě každému jejich filozofie připadat trochu matoucí, určitě doporučujeme si s nimi trochu pohrát a získat tak základní přehled, co vše umí a kdy by se případně mohly hodit.




Tou nejzákladnější informační jednotkou je v programu SuperMemo informační karta. A jako každý jiný správný kousek papíru, i ona může mít text z obou stran. A co na každou z nich přijde? SuperMemo nás nechá pro každou ze stran specifikovat až 10 odstavců. V těchto deseti bodech můžeme přidat jakýkoliv informační text nebo použít dynamicky se měnící informace ze 6 základních polí, lze zde upřesnit použitý font, rozložení, okraje, barvy atd., a to klidně pro každý z 10 odstavců extra.

Každá databázová kategorie má svoji šablonu. A právě tato šablona určuje, jak budou všechny karty spadající do dané kategorie vypadat. Editor šablon otevřeme tak, že tapneme na tlačítko [Text] na editační obrazovce a poté ještě na Template... Editor šablon nás již poté nechá upravit, co chceme a potřebujeme.

V případě, že nám vyhovuje standardní vzhled našich karet, nemusíme se se šablonami vůbec zatěžovat. V opačném případě je tu náš návod.


18.1. Výběr odstavce

Karty jsou používány ke zobrazování jednotlivých databázových položek. Každá karta má dvě strany: s dotazem a odpovědí. Každá karta může mít na obou stranách až 10 odstavců. A právě tyto odstavce můžeme upravovat poté, co si otevřeme editor šablon.




První věcí, kterou zde musíme udělat, je vybrat si odstavec, jaký chceme editovat, a to pomocí nástroje úplně nahoře. Pomocí tlačítek [Q] nebo [A] vybíráme dotazovou nebo odpovědní stranu a malé šipky napravo nám nalistují po zadání čísla konkrétní odstavec.

Jestliže chceme rychle přejít na první odstavec, můžeme použít následující trik - tapneme dovnitř na číslo a je to, jsme na prvním odstavci.

Editovat lze vždy právě jeden odstavec.


18.2. Dostupné fonty

U každého odstavce si můžeme vybrat, jakým typem textu se nám má zobrazovat. K tomuto účelu využijeme výběrové lišty zhruba ve druhé čtvrtině odshora. Nalezneme na ní celkem 8 tlačítek obsahujících zleva doprava následující položky:

1. Mini (zmenšené)
2. Bold (tučné)
3. Large (velké)
4. Italic (kosé)
5. Outlined (duté)
6. Negative (barevně obrácené)
7. Tall (vysoké s dvojitou výškou)
8. Wide (široké s dvojitou šířkou)

Každé z těchto 8 minitlačítek můžeme buď zapnout nebo vypnout. To nám dává celkem 256 unikátních kombinací a tedy 256 možností, jak si vyjádřit písmo. V našem případě jsou stisknuta tlačítka 2, 3, 7 a 8, což dává vzniknout písmu tučnému, velkému a s dvojitou šířkou i výškou.

Na následujících screenshotech jsou jen některé z možností, které si takto můžeme na displeji 160 x 160 vytvořit:




A máme tu i obrázek druhý, jenž nám napoví, jak budou naše písma vypadat v hiresu:





18.3. Barva texu a pozadí

Nic nám nebrání si pro každý z odstavců vybrat zvláštní barvu textu i pozadí. Paletu pro výběr barvy si zobrazíme tapnutím na horní nebo spodní čtvereček u štítku ABC uprostřed vpravo. Čtvereček horní je pro text a ten spodní pro pozadí. Hned vedle obou čtverečků si na ukázkovém kousku textu můžeme prohlédnout, jak bude vypadat toto barevné schéma v praxi. Mimochodem - klepnutím na štítek s ABC vyberme barvu textu i pozadí zároveň.




Obrazovka sloužící k výběru barvy nám zobrazuje kompletní systémovou barevnou paletu. V případě, že chceme vybrat bílou barvu, tapneme hned na první čtvereček. Za situace, kdy to naopak požadujeme černou, tapneme na čtvereček vpravo dole (poslední platná barva).




Jestliže vybereme jakýkoliv čtvereček dále za černým, znamená to "žádnou barvu" a projeví se to tak, že použitá barva bude ta, kterou dodá systém v závislosti na použitém barevném schématu.




Tip: Jestliže je zobrazovaná karta kratší, nežli výška displeje, pak pozadí posledního odstavce určuje barvu pro zbytek karty.

A zde máme trojici příkladů stejné karty, avšak pokaždé s jiným barevným schématem:





18.4. Odsazení a zarovnání

Každý odstavec lze zarovnat na střed, doleva i doprava. Styl zarovnání se vybírá nalevo od lišty s typy fontů.




Dokonce lze k odstavcům přidat volný prostor zleva, zprava, zdola nebo shora. K tomuto účelu zde slouží čtyři číselné boxy kolem textové oblasti. Každé číslo v těchto rámečcích pak udává odsazení v pixelech v daném směru. Logicky tedy, čím vyšší číslo, tím dále text bude.

Pokud chceme rychle nastavit některé z čísel na nulu, je zde na to opět speciální chvat - tapneme přímo na něj do čtverečku.


18.5. "Odstavcový" text

Nejdůležitější částí odstavcové sekce je samozřejmě odstavcový text. Cokoliv sem totiž napíšeme, se později objeví na každé kartě v kategorii. Při šikovném použití této vlastnosti tak nemusíme opakovat nějaký text (třeba otázku) pořád dokola na každé kartě. To nám ušetří čas i místo.




Kromě obyčejného textu (ten se nám zobrazí na kartě doslova) můžeme rovněž použít i speciální tagy pro práci s obsahem polí. Tyto tagy se nám později při prohlížení u každé karty nahradí právě aktuálním obsahem daného pole. Tag pro libovolné pole utvoříme tak, že jméno pole dáme do složených závorek - {French}. Tagy lze pohodlně vkládat díky listboxu vlevo nad textovou oblastí - stačí jen tapnout na požadovaný a je to.

Tagy a text lze libovolně kombinovat, třeba: "Co znamená česky francouzské slovo {French}?" Karta poté zobrazí třeba? "Co znamená česky francouzské slovo "La Vie"?" atd. Nic nám také nebrání používat více tagů zároveň: "Hlavní město {Zeme} je {HlavniMesto}". To se nám poté zobrazí jako: "Hlavní město Francie je Paříž." atd. atd.


18.6. Výchozí šablona

Jestliže jsme během tvorby šablony ztratili nit, případně šablona nefunguje tak, jak má, kdykoliv tapnutím na tlačítko [Action] a poté Default... obnovíme výchozí šablonu systémovou. Stačí potvrdit náš záměr a veškeré úpravy provedené výše budou nahrazeny výchozími hodnotami.




18.7. Kopírování šablon

Šablony lze kopírovat mezi kategoriemi za pomoci speciální programové schránky, která uschovává právě a pouze jen šablony. Příkazy, které schránka zná, jsou velmi standardní: Swap, Paste a Copy. Podívejme se na ně:




1. Copy: Otevřeme si šablonu, kterou chceme zkopírovat, tapneme na tlačítko [Action] a poté zvolíme Copy. Tím jsme danou šablonu překopírovali do schránky. Po tomto kroku můžeme obsah schránky použít k celkem dvěma možnostem - Paste a Swap.




2. Paste: Příkazem Paste překopírujeme obsah schránky do aktuální šablony. Pozor, samozřejmě ji tím také přepíšeme!




3. Swap: Speciální příkaz, který nám zamění obsah schránky a aktuální šablony, tj. šablona ze schránky bude vložena jako aktivní a zároveň šablona právě aktivní bude místo ní naopak vložena do schránky.






Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.5
Účastníků: 4

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412