|
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
|
Autor: Musketeer - 02.09.2008, 8926 čtenářů
Každý týden vám přinášíme další část manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0. Již jste se seznámili se základní prací s databázemi, je tedy nejvyšší čas zasvětit vás také do používaní testů.
9. Používání testů
V dnešní kapitole se naučíme, jak vykonávat testy a také, jak se v nich orientovat a ovládat je. Rovněž si povíme o trojici studijních fází, které se budou týkat dotazu, odpovědi i učení.
Připomeňme, že test může být zahájen tapnutím na číslo sdělující nám ve výpisu databází (viz Database List) dostupný počet karet v testu u každé z nich.
9.1. Dotazová fáze
U každé z karet v testu nám bude nejprve předložen dotaz s ní spojený. Jakmile jej přečtete, pokuste se vyvolat si odpověď.
Když si myslíte, že ji aspoň částečně znáte, případně víte, že odpověď z paměti stejně nevydolujete, je na čase stisknout tlačítko [Show Answer]. Tak odhalíte správnou odpověď a dojde k posunu do další fáze.
9.2. Fáze hodnocení dotazu
Jakmile uvidíte zobrazenou správnou odpověď, je třeba ji porovnat s tou, jež se vám po spatření otázky zformovala v hlavě (či spíše měla zformovat).
Poté se ohodnoťte na šestistupňové škále od A do F. Jsou zde tři stupně pro správnou odpověď (A, B a C) a stejně tak zde naleznete trojici určenou špatným odpovědím (D, E a F). Při posuzování odpovědi si přidělte hodnotící písmenko dle pohotovosti své odpovědi:
(úspěch - správná odpověď)
A: Výborná a okamžitá odpověď.
B: Vybavila se po troše váhání.
C: Vybaví se vám s obtížemi nebo mírnými nepřesnostmi.
(neúspěch - špatná či žádná odpověď)
D: Odpověď zní velmi povědomě (takové to, jak se plácnete do čela se slovy: "Sakra, já to přece věděl!").
E: Mlhavě si vzpomínáte, že jste kdysi odpověď znali.
F: Kompletní zatmění mysli a výpadek, přísahali byste, že jste otázku nikdy neviděli.
Při pravidelné práci s aplikací SuperMemo se budete většinou držet v mantinelech stanovených literami A až D, E a F skoro nebudete potřebovat.
Pokud si nezapamatujete našich šest frází, co znamená které písmenko (to by měl ale zkušený SuperMemák zvládnout levou zadní ;), pak můžete tapnout na černé kruhové tlačítko [?] napravo od stupnice A - F. To zobrazí slovní popis hodnotící škály.
Vlastní průběh ohodnocení je z hlediska ovládání velmi prostý. Stačí tapnout na jedno z písmen. Tak se aktivuje tlačítko [Next] (další) pro přesun dále. Pokud chcete změnit vaše hodnocení, i to lze, zkrátka tapněte znovu na jiné písmeno.
V případě, že chcete znovu vidět hodnotící škálu, je třeba zrušit aktuální hodnocení (tapnout na vysvícené zvolené písmenko) a malý černý otazník se opět ukáže.
9.3. Výuková fáze
Za situace, kdy vaše odpověď nebyla perfektní, byste se měli snažit naučit, zapamatovat a hlavně plně pochopit správnou odpověď nyní. Vizualizujte si, co znamená, použijte kontext nebo si k učenému vytvořte související větu či myšlenku, napište danou věc anebo ji hlasitě přečtěte atd. To pomůže vašemu mozku zafixovat si příslušnou znalost.
Mimochodem, pokud dosáhnete ohodnocení C, D, E a F, je daná karta automaticky zařazena do drillu, takže máte šanci ji nadrillovat po skončení testu.
Poté, co jste se naučili správnou odpověď, se tlačítkem [Next] přenesete na další kartu. Tím začíná opět nový otázkový cyklus jako by od bodu 9.1.
9.4. Navigace bez stylusu
Testy lze procházet také bez toho, aniž bychom lovili stylus a tapali na displej. To je velmi praktické za situací, kdy máme jednu ruku obsazenou jinou činností. Určitě se SuperMemo nevěnujte při činnostech vyžadujících 100 % vaší pozornosti jinde (řízení auta, operace srdce, ...).
Pozor - funkce programu překryjí u aplikačních tlačítek dole ty systémové! Aby tlačítka získala opět svoji funkci nastavenou v Palm OS, je třeba opustit testovací prostředí tapnutím kdekoliv na kartu.
Pro odkrytí správné odpovědi lze použít tlačítko 2, 4 či centrální oblast křížového ovladače.
Pro ohodnocení odpovědi lze použít tlačítek 1 a 3 či směrovky vlevo a vpravo pro listování mezi A až F.
Zobrazení další karty v testu vám zajistí (stejně jako u odkrytí správné odpovědi) tlačítka 2, 4 či centrální oblast křížového ovladače.
Za situací, kdy je na kartě více textu, nežli kolik se na ni najednou vejde, lze použít směrovky nahoru/dolů k posunu pozice na kartě. Jak již víme, rychlost i vzdálenost lze u scrollingu nastavit.
Karta se dá kdykoliv "otočit" na otázkovou stranu za pomoci tlačítka nahoru (+ dalším stiskem naopak).
Detaily karty nalezneme po stisku směru dolů. Jestliže chcete tuto obrazovku vidět pokaždé, když přejdete na další kartu, nechte dole Pop-up in tests zaškrtnuté.
Pokud jste nechali Pop-up in tests zaškrtnuté, pokaždé uvidíte detailní informace o kartě Card Details. Toto okno zavře jakékoliv ze čtveřice aplikačních tlačítek či střed ovládacího kříže.
9.5. Editace karet a další operace
I když jste právě v testu, stále lze s kartami provádět mnoho operací - editovat je, mazat či resetovat, prohledávat atd. V kostce řečeno, lze provádět všechny operace, jaké fungují v Card View okně. O tom však více v pozdějších kapitolách.
Jestliže máte v úmyslu probíhající test ukončit, pak tapněte na ikonku domečku vpravo dole. Test to přeruší v jakékoliv z výše vyjmenovaných fází. Hodnocení (pokud bude jaké) nebude použito a vy se vrátíte do obrazovky Database List.
9.6. Používání externí klávesnice
Život se SuperMemo aplikací si lze výrazně ulehčit s využíváním externí klávesničky. Lze díky ní procházet rychleji i testy. Pamatujte, prosím, že ne u všech modelů musí nutně fungovat všechny příkazy (resp. mohou mít místy trochu jiný význam). Majitelé klávesniček všeho druhu mohou zjistit namapování funkcí a kláves z této tabulky.
Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)
|
|
|
|
| |
Hodnocení článku |
Průměrné hodnocení: 4.25 Účastníků: 4
|
|
|