SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)

Autor: Musketeer - 10.06.2008, 7498 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme další díl manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0, přičemž v dnešní druhé části se pozastavíme u názvosloví. Stejně jako v každé jiné sféře lidského konání, je také s učením spojena celá řada typických pojmů. Ty, co jsou používány v SuperMemo, vám jistě budou znít povědomě (databáze, záznam, ...). Spousta běžně užívaných slov má v SuperMemo ovšem trochu jiný specifický význam...





1. Začínáme se SuperMemo 2.0 - slovník pojmů

Terminologie používané aplikací není třeba se nijak bát. Každý průměrně zdatný angličtinář by si dnes popisované výrazy bezesporu přeložil sám. My si však povíme, co slova Database, Item/Card, Category, Field, Template, Committing, Test a Drill znamenají právě v prostředí SuperMemo 2.0.



1.1 Database - databáze

Dá se říci, že databáze je sada karet stejného druhu sdílejících určitou strukturu. Pokud to srovnáme s naším Palm OS, pak třeba v systémové aplikaci Address Book máme k dispozici jedinou databázi kontaktů. V SuperMemo lze mít ovšem databází libovolný počet. Celkové množství učebních databází je tak omezeno pouze dostupnou pamětí. Doplňme ještě, že každá databáze musí mít svoje unikátní jméno, které může být max. 28 znaků dlouhé.






1.2 Item / Card - položka / karta

Slůvkem Item se označuje právě jeden z databázových elementů. Pokud si opět vezmeme k ruce Address Book, pak jedna z položek je jeden kompletní zápis (viz obrázek nalevo - jméno, bydliště, mobil, e-mail, ...). Srovnatelně v SuperMemo je základní jednotkou jedna karta s otázkou a odpovědí. Může to být třeba francouzské slovíčko ze slovníku, hlavní město určité země v zeměpise apod. Konkrétně v aplikaci SuperMemo 2.0 lze mít databáze s max. 64 000 kartami. Pokud někomu toto množství nebude stačit, pak zkrátka nezbyde, než si databáze nějak rozdělit (A-L a M-Z u slovníku či podobně).






1.3 Category (Folder) - kategorie (složka)

Všechny karty v databázích jsou organizovány do kategorií. Pokud nahlédnete do svého adresáře, jistě si sami všimnete, že používáte dělení do kategorií typu kontakty osobní, pracovní, přátelé atd. Stejně tak i v SuperMemo lze mít vícero kategorií v rámci jediné databáze. V databázi světového zeměpisu například mohou být kategorie řeky, města, státy, jezera, státy USA, hory, moře a další. Jedna kategorie může obsahovat do 32 000 karet. Pokud jde o názvy kategorií, tak ty mohou mít 31 znaků. Na rozdíl od systémového Address Booku ovšem v SuperMemo nejsme omezeni na 16 kategorií, vytvořit si jich můžeme opět 32 000. Další z výhod kategorií v SuperMemo je za prvé ta, že program zobrazuje ve výpisu kategorií u každé počet zařazených karet (viz pravý screenshot). A za druhé, můžeme si přejmenovat i systémovou Unfiled složku.






1.4 Field - pole

Každá z položek v databázích SuperMemo obsahuje 6 polí, která můžeme využít, jak se nám zlíbí. Address Book má sice polí 20 (křestní jméno, příjmení, titul, ...), ovšem s ohledem na podstatu programu, kdy nás budou většinou zajímat právě dvě pole (otázka + správná odpověď), to zde není až tak fatálním omezením. Navíc nic člověku nebrání popřípadě sdružit více věcí pod jedno pole (třeba u slovníku význam slovíčka + příklady ve větách). Jména polí mohou mít 15 písmen. Při učení francouzštiny si tak pole můžeme pojmenovat třeba takto: Český význam, Anglický význam, Rod a Příklad. Velmi příjemné je, že pole mohou nést rozdílná jména nikoliv pouze v rámci nové databáze, ale již na úrovni jiné kategorie. Opět si to přibližme na příkladě, tentokrát se zeměpisnou databází - u řeky zřejmě budeme mít jméno, délka, komentář a u států pro změnu světadíl, hlavní město, rozloha a zbylé údaje. Samozřejmě, není nikdy na škodu nechávat aspoň jednu položku (typicky poslední) obecnějšího rázu...





1.5 Template - vzor (šablona)

Každá z kategorií v SuperMemo databázích má svůj vzor. Tato šablona definuje vizáž všech karet v této kategorii a také upřesňuje, která pole se mají zobrazit při otázce a která při odpovědi. Vzor má celkem 10 odstavců pro otázku a 10 odstavců pro odpověď. V každém odstavci lze definovat font (Mini, Bold, Large, Italic, Outlined, Negative, Tall, Wide), barvu textu, barvu pozadí, zarovnání (left, center, right), pravé či levé odsazení a volné místo nad / pod odstavcem. Obyčejný text sem napsaný se objeví na všech kartách. Místo textu lze však použít i speciálního tagu, který vloží z každé karty vždy její aktuální položku z určitého pole. Pokud je uživatel spokojen, nic jej nenutí měnit výchozí vzhled a rozložení karet. Vždy, když vytvoříme novou kategorii, zkopíruje si program šablonu z naposled aktivní kategorie. Vzory lze také kopírovat mezi kategoriemi skrze běžnou schránku.






1.6 Committing - angažovanost

Karty v našich databázích mohou spadat celkem do dvou skupin. Jednak tu máme ty, které jsou angažované v učebním procesu a pak ty, které angažované nejsou. SuperMemo nepoužívá neschválené karty ve svých algoritmech. Při prvním naučení zatím neschválené karty je třeba ji potvrdit a angažovat. Poté se již karta objevuje i v pravidelných testech. V Card List výpisu jsou neangažované a angažované karty odlišeny jinými ikonami. Angažovanost karty lze kdykoliv zrušit či prostě kartu smazat.

Stejně jako karty, i celé databáze se dělí na angažované a neangažované. Databáze je považována za angažovanou tehdy, jestliže je aspoň jedna její karta angažovaná. Identicky s kartami, i angažované a neangažované databáze se liší ikonou.






1.7 Test - zkouška

Účelem testu je zde osvěžit paměť a znalosti testované osoby. Každý den nám SuperMemo může připravit sadu testů pro nás - jeden test na každou databázi. Jak jsme již zmínili v první části a jak ještě zmíníme mnohokrát, je rozhodně ideální absolvovat testy denně. Mimochodem, pokud jeden den test nestihnete, druhý den na vás bude čekat test větší. Bude totiž obsahovat jak nové karty k naučení, tak i nedokončené karty z předchozího dne.

Během testu nám SuperMemo ukáže otázku a my se snažíme odpovědět. Poté tapneme na [Show Answer] (ukaž odpověď) a ohodnotíme svůj výkon. V závislosti na tomto hodnocení a dalších datech vedených v evidenci o každé kartě nám SuperMemo naplánuje opakování v delším či kratším časovém horizontu. Obecně platí, že čím lépe odpovíme, tím později kartu uvidíme opět v testu. V případě částečné odpovědi (C), resp. nesprávné (D, E, F) se dané karty automaticky vkládají do Drill sekce.






1.8 Drill - učení

Účelem drillu je naučit se karty, které nám dělají obtíže a provětrat problémová místa našich znalostí. Drill je vzato doslova zjednodušenou verzí testu. Na rozdíl od reálných testů, které připravuje výhradně SuperMemo, Drill si můžeme upravit i sami. Pozor! Drilly nemají vliv na uložené opakovací a učicí algoritmy a nemění žádná uložená data o kartách či testech. Drill je zkrátka hromádka karet, kterou potřebujeme nadrillovat. Po položení otázky a zobrazení odpovědi se od nás očekává tapnutí na tlačítka [Right] (správně) či [Wrong] (špatně). Správné odpovědi jsou z drillu odstraněny, špatné vloženy zpět. To se opakuje dokud tento drillovací balíček karet neumíme.








Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí část článku:
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.71
Účastníků: 7

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)" | Přihlásit/Registrovat | 3 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Re: SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část) (Hodnocení: 1)
Od: Lamanai77 (email je skrytý) - 10.06.2008
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
ad 1.8 Drill Mám za to, že karty, které projdou drillem stisknutím tlačítka "right" ("správně"), nejsou pouze odstraněny z drillovacího balíčku, ale jsou postoupeny do balíčku pro testování (tedy nezmizí jen z drillu, ale objeví se v testu) ad Šablony Vím, že se chystáte přidávat další kapitoly, kde se tomuto problému budete věnovat. Chtěl jsem se ale zeptat na jednu věc: fakt jdou šablony aplikovat obecně na celou kategorii, případně jak? Možná jsem jen postupoval špatně, ale podařilo se mi je bohužel aplikovat jen na jednotlivé kartičky, což z valné části není příliš použitelné. Díky.
Re: SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část) (Hodnocení: 1)
Od: Badel (email je skrytý) - 10.06.2008
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=19
 
Tak to nevím, jak jste to dokázal, mně se změní zase vždycky jenom celá kategorie. Jinak ten drill skutečně postupuje výsledky pro test, ale jen poprvé, pak už to na sestavování testu nemá žádný vliv.
Re: SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část) (Hodnocení: 1)
Od: Lamanai77 (email je skrytý) - 10.06.2008
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Budu to muset zase vyzkoušet (šablona). No, nemyslím na sestavování testu jako takového (algoritmy). Měl jsem na mysli vracení kartiček zpět do testu (zkrátka kartičky, které jsou Commited, nejsou nikdy mimo hru - buď jsou ve drillovacím nebo v testovacím balíčku).

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412