SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)

Autor: Musketeer - 08.07.2008, 10671 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme nový díl manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0 a dnes vám nabízíme jeho další pokračování. Téma pro dnešek je "Mýty a fakta o učení" a jeho první polovinu právě čtete. Jelikož se toto téma týká aspektů, které ovlivňují celý náš život, doporučujeme jej přečíst i uživatelům, kteří metodě SuperMemo jinak neholdují!




Ti, kdo plánují a usilují o prohloubení svých učících schopností, musí pamatovat na to, že stejně jako v jiných sférách lidského konání, i s oblastí zrychleného učení je spojena řada mýtů, dezinformací a falešných "pravd". Tyto materiály jsou často v přímém rozporu s nejnovějšími vědeckými poznatky, takže pokud na nějaký narazíme a podvědomě jej zařadíme do složky "něco na tom bude", můžeme si učení zbytečně ztížit.

A právě proto vznikl dnešní článek, v němž se dozvíte, kterým webům, knihám a osobám s podivnými názory se raději vyhnout z důvodu nedržení se byť základních moderních poznatků.


4. Paměťové mýty



Tak tu je máme, bez dlouhých řečí se s nimi dejme do boje!


4.1. Je možné si vytvořit trvalé vzpomínky

Dokonce i někteří páni profesoři s dobrou pověstí používají v souvislosti s pamětí nepřesný termín permastore. Všeobecně se má obvykle za to, že je možné se naučit něco natolik dobře, že danou látku nikdy nezapomeneme.

Fakt: Pravda je taková, že je možné se naučit věci dost dobře na to, aby bylo takřka nemožné je v životě zapomenout. Každá paměť a tedy i ta dlouhodobá, má ale v závislosti na své síle nějakou trvanlivost. Pokud je síla paměti opravdu pořádná, tak tato životnost může být klidně delší, nežli náš život. Pokud bychom však dostali dalších 200 let k životu, žádná paměť vystavěná v dřívějším životě, by si bez opakování nebyla jista svojí trvanlivostí.


4.2. Nikdy nic nezapomínáme

Některé učební urychlovací programy tvrdí, že nikdy nezapomínáme to, co jsme se již naučili. Znalosti tak dle nich nejsou zapomenuty, ale jen "založeny". Klíčem k dobré paměti pak je pouze naučit se, jak tyto ztracené, avšak naučené, znalosti vydolovat ven.

Fakt: Stejně jako všechny ostatní věci v této části vesmíru, i veškeré znalosti jsou předmětem postupného chátrání. Vše je pouze záležitostí pravděpodobnosti - zatímco slabé podněty mysl dlouho neudrží, velmi silné vzpomínky je takřka nemožné zapomenout. Mimochodem. Je zajímavé, že dokonce lze zapomenout i vlastní jméno! Ale není třeba se bát - tuto pravděpodobnost vědci vyčíslili na základě pozorování jako zhruba stejně častou, že na nás spadne meteor.


4.3. Paměť je nekonečná

Jeden z nejrozšířenějších mýtů pramenící z neznalosti naší podstaty.

Fakt: Každý, kdo chápe základní počty a nejzásadnější zákony logiky, musí nevyhnutelně sám dojít k závěru, že podobné tvrzení není pravdivé. A to minimálně z toho důvodu, že máme v mozku konečný počet buněk. Ale nic si z toho nedělejme, je to zkrátka jedna z milionu nepravd v našich životech, která odporuje již poznatkům studenta základní školy a která je přitom ve společnosti rozlezlá jako rakovina.

Možná to některé zklame, ale většina z nás by do sebe během života nedostala dokonce ani Encyklopedii Britannicu. Máme zkrátka k dispozici omezený počet stavů v omezeném počtu receptorů v omezeném počtu mozkových synapsí v omezené kapacitě lidského centrálního mozkového systému. Ba co víc, dlouhodobě uložit informaci není vůbec snadné. Drtivá většina lidí se ve svých životech nedostane za 300 000 memorizovaných faktů.


4.4. Mnemotechnické pomůcky jsou všelékem na chabou paměť

Některé učící programy se ze 100 % zaměřují právě na mnemonické techniky. Základem je tvrzení, že jakmile jednou znalost reprezentujeme v patřičné formě, lze se ji naučit v takřka trvalé podobě.

Fakt: Je neoddiskutovatelný fakt, že mnemotechnické pomůcky dramaticky snižují obtížnost udržení jednotlivých údajů v paměti. Přesto je ale nutno zdůraznit, že neprodukují stálé a trvalé vzpomínky. Opakování je potřeba i v tomto případě, i když může být trochu méně časté. Pokud bychom naše učící nástroje přirovnali k autu, pak mnemotechnika je jako pneumatiky - můžeme jet bez nich, ale s nimi je jízda mnohem hladší.


4.5. Čím více opakování, tím lépe

Spousta knih doporučuje znovu si procházet naučené materiály. A to tak často, jak jen to bude možné.

Fakt: Časté opakování je škodlivé hned ze dvou důvodů. Jednak mrhá naším vzácným studijním časem a v řadě druhé nám může dokonce zabránit v efektivním vybudování silné paměti. Nejrychlejší cestou k dlouhodobým vzpomínkám je opětovné procházení materiálu v přesně stanovených okamžicích. A to je právě způsob, se kterým operuje metoda SuperMemo.


4.6. Vždy je dobré používat mnemotechniku

Někteří nadšenci mnemotechnických metod razí názor, že je vhodné je používat u všech skupin znalostí a za všech situací. Také tvrdí, že učení bez mnemotechniky je pokaždé méně efektivní.

Fakt: Také mnemotechnické metody mají své meze. A někdy je zkrátka jednodušší naučit se věci přímo. Kupříkladu pár slov Učitel / Instruisto (Esperanto) je mnemotechnický sám o sobě. Tedy samozřejmě za předpokladu, že známe základy gramatiky Esperanta i tvoření jeho slov. Mnemotechnika je zkrátka často pověstný "kanón na vrabce" a doporučuje se sahat po ní až tehdy, pokud selže jednoduché pravidlo - použijte mnemotechniku teprve tehdy, pokud si danou věc nejste schopni zapamatovat normálně. Kupříkladu pokud si nemůžeme zapamatovat dlouhé telefonní číslo, tak sáhnout po metodě s představením si číselníku apod.

Mnemotechnické triky by zkrátka měly být pouze součástí našeho "učícího arzenálu" a nikoliv automatickou volbou.


4.7. Paměť si nelze tréninkem zlepšit

Zatímco optimisté propadají mýtu o neomezené paměti, pesimisté pro změnu mají za to, že lidskou paměť tréninkem nelze prohloubit. Dokonce i klasik psychologie, William James, ve své knize The Principles of Psychology (1890) píše, že paměť se sice mění, ale výhradně k horšímu (nemoci, demence, ...).

Fakt: Pokud bychom se bavili o paměti na velmi nízké synaptické úrovni, pak je zde paměť vůči zlepšení doslova dokonale odolná. Nejenže se během života takřka nemění, ale je také svým chováním napříč lidskou populací velmi podobná. Na základní úrovni je proto paměť člověka s nízkým IQ stejně trénovatelná jako u toho s IQ vysokým. A co je zajímavé, jejich synapse by se téměř nelišily od těch u mušky Drosophila či měkkýše Aplysia.

Naštěstí ale učení znamená nežli jen trénování synapsí. Největším rozdílem mezi studenty chabými a vynikajícími je totiž jejich schopnost představit si danou informaci. Génius rychle oddělí informace i formy a zformuluje z nich jednoduché modely, které usnadňují chápání života. Jednoduché modely reality nám totiž pomáhají jí rozumět, zpracovávat, chápat a také pamatovat si ji.

William James zapomněl na jednu důležitou věc. Stačí týdenní kurz mnemotechnických metod a úroveň i rychlost učení u mnoha lidí dramaticky vzroste. Pozoruhodné na tomto faktu je ovšem hlavně to, že se nezlepšila vlastní synaptická paměť! Naopak, to, co se zlepšilo, je jejich schopnost s informacemi pracovat. A následkem toho si jsou lidé schopni pamatovat více a déle.

Učení je proces, který urychluje náš duševní růst a zesiluje schopnosti. A takové věci vedou v našich životech ke zdánlivě zázračným výsledkům...




4.8. Jiný kontext ano či ne?

Řada vědců věřila, že učení je efektivní právě tehdy, když se informace objeví spíše v delších intervalech a v různém kontextu.

Fakt: Metodické výzkumy naznačují, že pravdou je pravý opak - jestliže si opakovaný materiál zopakujeme v tom stejném kontextu, jeho vyvolání bude snazší. Znalost získaná v jednom kontextu může být a pravděpodobně i bude hůře vybavitelná v kontextu jiném.


4.9. Paměťové mapy jsou vždy lepší, než obrázky

Obrázek vydá za tisíc slov. A je pravdou i to, že si obrázky pamatujeme lépe, než slova. Platí také, že paměťové mapy (grafická reprezentace slov, nápadů, úkolů a dalších věcí seskupených kolem centrálního objektu) jsou jedním z nejlepších vyjádření obrázkové reprezentace znalosti (v praxi vypadá zhruba takto). Někteří mnemonisté tvrdí, že dokonce vše, co se učíme, by mělo mít formu právě obrázku či paměťové mapy.

Fakt: Vše závisí na materiálu, který se učíme. Výhodou textu je jeho kompaktnost a snadnost jeho zápisu pro nás. Pokud si chceme zapamatovat narozeniny babičky, není k tomu třeba obrázku. Buď si to zapamatujeme přímo, případně snadná verbální mnemotechnická pomůcka pro to bude zcela dostačující. Při učení párových významů slov může být 80 % materiálu ve formě textu a stále to bude pro naše učení metoda vhodnější než obrázek. Podobně pro zapamatování data bitvy u Trafalgaru nepotřebujeme obrázek Napoleona. Dokud si vybavíme jeho typický klobouk či pózu a / nebo zvuk jména, máme všechny důležité spojnice pro rychlé vybavení si informace. V případě, že k těmto znalostem přidáme obrázek, pak se kvalita a rozsah pamatování výrazně zvýší, ovšem vyžaduje to z naší strany nemalou časovou investici. Většinou je prostý text ažaž.


4.10. Je vhodné opakovat si materiály první den několikrát

Mnoho autorů navrhuje opakovat drilly hned první den kontaktu s novým učebním materiálem. Jiní navrhují tzv. microspacing (tj. opakování v intervalech v řádu minut či hodin). To vše má údajně upevnit novou znalost.

Fakt: Jediná efektivní repetice první den je vše, co je třeba. Přirozeně, i tak se může stát, že si stále nebudeme moci vybavit kousek nějaké informace po prvním setkání s ní. A pouze v tomto případě je vhodné zopakovat si drill. V ideálním případě ovšem první den postačí vlastní pochopení informace a posléze jediné její úspěšné vybavení si.




Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4
Účastníků: 4

Velmi dobré

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)" | Přihlásit/Registrovat | 2 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Re: SuperMemo 2.0 - databaze? (Hodnocení: 1)
Od: hugo0695 (email je skrytý) - 13.07.2008
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Trosku mi na serialu vadi neexistence databazi pro praci v programu SuperMemo. Dale jak 'nahrat' externi dB, jak si ji vytvorit data...? Tedy vlastni prace s programem. Vzdyt je to program z roku 2006, to jiz musi byt nejake konkretni zkusenosti s aplikacemi SuperMemo (nerku-li, ze v. 1.1.1 je dostupna i v cestine)!
Re: SuperMemo 2.0 - databaze? (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - 19.08.2008
 
Zdravím, téma importu z desktopu se v seriálu určitě objeví...

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412