www.PalmHelp.cz

SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)
Publikováno: 03.06.2008
Téma: Software


Na každém konci je hezké, že něco nového začíná. I náš uživatelský seriál o programu Northglide Cloner minulý týden skončil, avšak dnes začíná nový věnovaný komplexní aplikaci SuperMemo verze 2.0. V dnešní úvodní části si povíme, co je to vlastně ta SuperMemo metoda a proč by se jí jeden měl věnovat.

Za slůvkem SuperMemo se ukrývá mocný učicí postup / nástroj, který může zlepšit naši rychlost učení až 10 - 50x ve srovnání s tradičními metodami typu flashcards. To také pochopitelně znamená, že můžeme snížit náš čas učení na 1/20 až 1/50 běžné doby. Nebo ještě jinak - za stejný časový okamžik se lze naučit 10-50x tolik, co obvykle, pokud aplikaci budeme používat pravidelně. Při šikovném nasazení se tak stane velmi dobrým společníkem prakticky všech profesí, které občas vyžadují rozšíření znalostí. Manažeři, právníci, lékaři, učitelé. Ovšem nemusíme mluvit pouze o profesionálech, SuperMemo je vhodné i pro studenty všeho věku a zkrátka kohokoliv, kdo potřebuje memorizovat fakta, čísla, cizí jazyky atd.




Kapacita lidského mozku je sice extrémně vysoká, ovšem nikoliv neomezená. I když některé populární (a zatím vědecky nepotvrzené) teorie tvrdí občas opak, člověk si zkrátka nepamatuje vše, na co v životě narazí. Ani ten největší pamětník nepojme vjemy (tedy, co kdy viděl, slyšel, četl či cítil) komplet. Paradoxně vše naznačuje tomu, že zapomínání je pro naše dobro. Později či dříve by se totiž mozek absorbující vše zahltil a nové informace nepřijímal (něco jako zaplněný disk na biologický způsob). A to je zřejmě důvod, proč zapomínáme.




Klíčová otázka tím pádem je: "Jak mozek rozhoduje, co má zůstat a co zahodit?" Odpověď na tuto otázku je poměrně jednoduchá a byla nalezena a vědecky popsána Dr. Piotrem Wozniakem + jeho týmem vědců specializovaných na výzkum lidského mozku a jeho schopností učit se. Klíčovým faktorem se ukázal být tzv. Repetition Spacing (interval či rozestup mezi jednotlivými opakováními informace). Velmi překvapivě zdaleka neplatí opakovací vozrec "Čím více, tím lépe." Celá věc (a hlavně optimální rozteč) je variabilní a pro každou osobu trochu jiná.




Učicí algoritmy SuperMemo (mimochodem, od roku 1987 dodnes pilovány), spočítají tuto vzdálenost pro každého samostatně. Od uživatele to ovšem vyžaduje také trochu spolupráce. Poté, co odpoví na otázku, musí poctivě ohodnotit svoji odpověď na 6stupňové škále. SuperMemo ukládá o každé otázce několik opakovacích parametrů - interval mezi testy, obtížnost otázek a minule dosažené výsledky. Následně je použije k úpravě hodnot pro opakovací vzorec specifický pro náš mozek i osobnost.




A právě toto je ona "magie" za níž při pravidelném opakování vězí i 10 až 50násobný nárůst efektivity a učicí křivky. Díky optimálním vzdálenostem mezi opakováními, ušitými na míru našemu mozku, SuperMemo znovu otestuje a zobrazí informaci ještě před tím, než ji stihneme zapomenout. SuperMemo by tak měl spolehlivě zajistit efektivní učení - nebudeme ztrácet čas opakováním známého a naopak, bude nám předkládat témata a otázky, jež jsme stihli zapomenout z důvodu nevčasného zopakování.




Aby vše výše zmíněné fungovalo, je třeba používat SuperMemo pravidelně. Autoři tvrdí, že čím častěji to budeme provádět, tím větší přínos můžeme očekávat. Ideální samozřejmě je, dělat tak denně. I několikrát týdně je stále docela přijatelné. Sem tam nějaké ty přestávky prý nejsou problémem, ale pozor - příliš dlouhé pauzy mohou zničit veškeré úsilí a pokusy o efektivní učení. SuperMemo je zkrátka skvělý nástroj, ovšem je jen na nás, k čemu jej použijeme...

Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)



Tento článek si můžete přečíst na webu www.PalmHelp.cz
http://www.palmhelp.cz/html

Tento článek najdete na adrese:
http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=News&file=article&sid=1732