www.PalmHelp.cz

Trh s PDA upadá, Palm mu stále vládne
Publikováno: 04.05.2006
Téma: Ekonomické informace


Celosvětový trh s kapesními počítači pokračuje v očekávaném poklesu. Palm si stále s přehledem drží vedoucí pozici mezi výrobci PDA. Naproti tomu trh s chytrými mobilními zařízeními (PDA, smarphony a komunikátory) zažívá bohatý růst. Je na tom i v této oblasti Palm tak skvěle? To se dočtete uvnitř článku.





Nejprve k samotným PDA:

V prvním čtvrletí roku 2006 zaznamenal trh s kapesními počítači již devátý pokles oproti odpovídajícímu období předchozího roku v řadě. Oproti konci roku 2005 pak šly prodeje dolů ještě výrazněji. To je ale pochopitelné, prodeje v posledním čtvrtletí roku vždy velmi výrazně ovlivňuje období svátků. Celkově se tak v prvním čtvrtletí roku 2006 prodalo necelého 1,5 milionu kapesních počítačů, což představuje pokles o 22,3% oproti stejnému období roku 2005.

Devátý stále výrazný pokles trhu v řadě přivádí řadu analytiků k otázce, jak dlouho ještě může tento trend trvat a jak moc se trh s PDA ještě zmenší. Drtivá většina uživatelů přechází k chytrým telefonům nebo komunikátorům, trh s kapesními počítači dnes tak živí hlavně prvouživatelé a skalní zastánci PDA. Analytici se shodují, že prodeje se ustálí na určité míře, kolem které budou v budoucnu oscilovat. Ale jaká ta míra bude? Bude to milion zařízení za čtvrletí? Nebo půl milionu? A dostaneme se na tuto míru ještě letos nebo až za 5 let? To si nikdo z nich zatím netroufá odhadovat.


Výsledky jednotlivých výrobců:

Tradiční čtyřka stále drží svoje pozice a odráží útoky dalších výrobců, mezi nimiž zuří krutý boj. V minulém čtvrtletí pátý Medion musel ustoupit v tomto čtvrtletí dravějšímu výrobci Mio. Jenže kdo ví, třeba již v dalším čtvrletí mohou tyto společnosti být podstatně výše, světem se totiž šíří zvěsti o tom, že jak HP, tak Dell se chtějí stáhnout z trhu s kapesními počítači (Pozn. šéfredaktora: Dell tuto informaci dementoval).

Palm - Palm začal rok 2006 tam, kde v roce 2005 skončil, tedy na vedoucí pozici mezi prodejci PDA. Prodeje mu poklesly o 23,3%. Prodeje Palmu táhnou hlavně levné modely Z22 a Tungsten|E2. Zatímco prodeje PDA klesají, u Palmu utěšeně rostou prodeje smartphonů řady Treo. Ty tak překonávají celkové prodeje kapesních počítačů.

Hewlett-Packard - Stejně jako v minulém čtvrtletí, i tentokrát klesly prodeje HP téměř o třetinu, konkrétně o 30,3%. HP stále pochopitelně vede prodeje PDA s operačním systémem Windows Mobile. Smartphonům se u HP taktéž příliš nedařilo, jejich prodeje poklesly, ale způsobeno to může být očekáváním nových modelů.

Dell - Prodeje Dellu klesly o 33,8%, tedy nejvíce z velké čtyřky. I přes to si firma udržela třetí pozici. Dell ale v současné době vsází vlastně jen na jeden model, řadu x51. Otázkou tedy je, jak dlouho podobná strategie může vydržet.

Acer - Acer zaznamenal nejmenší pokles prodejů ze všech, konrétně 10,8% a to mu pomohlo uhájit čtvrtou pozici před pronásledovateli. Prodeje poklesly hlavně v Evropě, zatímco v Asii zůstaly na téměř stejné úrovni jako v prvním čtvrtletí roku 2005. Acer v současnosti sází hlavně na novou řadu n300 a doufá, že ta jej přinejmenším udrží na současné pozici.

Mio - Mio je jediným z námi zmiňovaných výrobců, jemuž se podařil výrazný růst. Jeho hodnota 84,4% tak způsobila, že Mio "vyšoupl" z první pětky čistě evropský Medion.


pořadí výrobce prodeje Q1/2006 tržní podíl Q1/2006 prodeje Q1/2005 tržní podíl Q1/2005
1 Palm 475 000 32,2% 619 253 32,6%
2 HP 346 000 23,5% 496 755 26,2%
3 Dell 143 100 9,7% 216 229 11,4%
4 Acer 110 668 7,5% 124 084 6,5%
5 Mio 104 609 7,1% 56 720 3,0%
ostatní 294 849 20,0% 385 482 20,3%
celkem 1 474 246 100% 1 898 523 100%



Chytrá mobilní zařízení celkově:

V prvním čtvrletí roku 2006 se prodalo 16,7 milionu chytrých mobilních zařízení, mezi které řadíme kapesní počítače, chytré telefony a komunikátory. Toto prodejní číslo znamená nárůst o 55% oproti prvnímu čtvrletí předchozího roku. Jasně tedy vidíme, že prodeje samotných PDA nedosahují ani 10% prodejů celé kategorie a jasně si tak můžeme udělat obrázek o tom, že mnozí výrobci tuto oblast začínají považovat za nezajímavou. Ostatně tržní podíly jednotlivých výrobců to jasně naznačují. Bohužel jednotlivé zdroje nedávají dostatečně přesné informace a tak se musíme spokojit jen se stručným popisem situace.

Nokia - Nokia si oproti prvnímu čtvrletí roku 2005 polepšila o celých 60% a zvedla tak o trochu i svůj tržní podíl. Hlavní zásluhu na tomto růstu má vysoká poptávka po multimediálních modelech, jako je třeba Nokia N70

RIM - RIM, tedy výrobce zařízení Blackberry, posílila o 85% a udržuje si tak druhou pozici na trhu. Poprvé se jí však podařilo překonat Palm na trhu ve Spojených Státech.

Palm - Palm zaznamenal v prvním čtvrletí roku 2006 mírný růst, odhaduje se, že prodeje smartphonů Treo vzrostly o 44% oproti prvnímu čtvrletí 2005. Růst ale brzdí klesající prodeje kapesních počítačů. Společnost ovšem tvrdí, že teprve očekává výrazný nárůst prodejů řady Treo na mimoamerických trzích. To je způsobeno například poměrně pozdním uvedením Trea 650 na mnoha trzích v Asii a Jižní Americe. Ale jistě také víte, že nadchází čas, kdy by měl Palm představit nové produkty. Z dostupných informací pak jasně vyplývá, že některý z nich by měl zaútočit na evropský trh, kde má Palm zatím velmi malý podíl.

Hewlett-Packard a Qtek - Z dostupných informací vyplývá, že si HP stále ještě udržuje čtvrtou pozici na trhu s chytrými mobilními zařízeními. Stále více na něj ale zezadu útočí Qtek, který například v Evropě prodává více, než HP a Palm (Qtek zaznamenal v Evropě růst 211%). A to si ještě musíme uvědomit, že do prodejů Qteku se nezapočítávají brandované verze těchto zařízení prodávané mobilními operátory. Skutečný tržní podíl Qteku je tak vlastně podstatně větší a s nejvyšší pravděpodobností HP již překonává.


Zdroj: PalmInfocenter




Komentář redaktora:
Trh s handheldy opravdu silně slábne a vyvstává tu otázka, zda se analytici nemýlí a tento trh nezanikne úplně. HP a Dell uvažují o tom, že se zaměří pouze na chytré telefony a komunikátory. Největší prodeje Palmu tvoří levné modely, na nichž má ale výrobce malou marži a tudíž malý zisk. LifeDrive moc netáhne a T|X se snad ani nikdy pořádně dobře neprodával (nebyl tu žádný boom v počátku prodeje a současné prodeje jsou více než malé). Pokud bude bude trh slábnout dál tímto tempem, na PDA už také Palm nevydělá. Zatím totiž profituje z pozice nejsilnějšího hráče. Jasně vidíme, že na hranici 100 000 prodaných kusů za čtvrletí se je schopen protlačit mnohý "malý" výrobce. Zdá se, že tato hranice již ale přestává být rentabilní pro ty "velké". Výrazný nárůst Qteku jasně dokazuje, jaká zařízení momentálně "táhnou". HP teprve podobné produkty připravuje a asi horko těžko bude zastavovat rozjetou mašinerii Qteku (obzvláště když si první modely stejně nechá vyrábět u HTC, mateřské společnosti Qteku). Dell nejspíše zaspal úplně, tedy pokud nedrží v tajnosti nějakou absolutní bombu. Doufejme, že Palm s Treem neusne na vavřínech a místo pozvolné evoluce přijde brzy radikální rozšíření řady. Pak by mohl například i v Evropě ukousnout rozumný podíl na trhu a předehnat RIM (kterému se i přes patentové problémy celkem daří). Jediný, kdo se zatím směje, je Nokia. A vypadá to, že úsměv na rtech jí ještě nějakou tu chvíli zůstane.








Tento článek si můžete přečíst na webu www.PalmHelp.cz
http://www.palmhelp.cz/html

Tento článek najdete na adrese:
http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=News&file=article&sid=674