www.PalmHelp.cz

Kdybych byl CEO společnosti Palm
Publikováno: 26.07.2005
Téma: Speciality


Na serveru 1src se objevila diskuse na téma "Jaké tři věci bych udělal, kdybych byl Chief Executive Officer společnosti Palm". Jeden z redaktorů si diskuse povšiml a na v návaznosti na ni napsal zajímavý článek. Pojďme si probrat jaké hlavní slabiny má dle Jeffa Kirvina fungování firmy Palm. Autorovi se totiž podařilo poměrně dobře vystihnout nejpalčivější problémy celé platformy. Ovšem ochuzeni nebudete ani o komentář těchto názorů.

Ed Colligan, současný CEO Palm, jistě odvádí dobrou práci. Ale přesto by mu nějaká ta rada určitě neuškodila. Na které oblasti by se měl Colligan soustředit a prosazovat jejich výrazné zlepšení v co nejkratší době? Inu, podívejme se na ně.


Podpora vývojářů

První věcí, která by se určitě měla změnit je špatná podpora vývojářů ze strany Palmu. Jistě neexistuje žádný důvod proto, aby špičkový vývojáři museli pokaždé, když Palm uvede nové zařízení, hádat, co se zase změnilo. Palm by měl s vývojáři být neustále v kontaktu a otevřeně s nimi komunikovat. Měl by jim zpřístupnit alespoň ty části zdrojového kódu, které se týkají uživatelského rozhraní. A měl by tak učinit již několik měsíců před uvedením nového modelu tak, aby v době uvedení již byly veškeré možné aplikace optimalizované pro dané zařízení.
Určitě by nebylo od věci za tímto účelem vytvořit uzavřené internetové fórum, kam by měli přístup vývojáři programů třetích stran a vývojáři Palmu. Palm by mohl zaměstnat několik lidí, kteří by se zabývali pečlivým pročítáním fóra a odpovídáním na dotazy. Palm musí aktivně spolupracovat s vývojáři třetích stran, protože ti jediní určují životaschopnost platformy.

S touto statí jistě nelze než souhlasit. Ale samotné jádro problému bude někde jinde a troufám si tvrdit, že ne zcela tak v moci samotného Eda Colligana. Původ bych totiž hledal ve špatné komunikaci v řetězci vývojáři ­ Palm ­ PalmSource. Tady bude onen zakopaný pes. Je totiž otázkou, kolik úprav v novém systému dělá PalmSource sám od sebe, kolik jich je na základě požadavku vývojářů nových zařizení u Palmu a kolik z nich dělají samotní vývojáři Palmu při odlaďování samotného zařízení. Problém je v tom, že Palm se snaží vypadat, že je nezávislý na PalmSource a podle všeho se tak chová i ve vnitřní komunikaci. A Colligan při vší vůli nemůže bez omezení rozkazovat PalmSource, co má dělat. Ta je totiž, ačkoli stoprocentně vlastněná Palmem, víceméně nezávislou společností a má samostatné vedení a tudíž i svého CEO. Pánové Patrick McVeigh a Ed Colligan by se prostě měli dohodnout.



Vyčistit a upravit OS5

Pane Haitani, Váš stůl je připraven Inu kdo jiný, než Rob Haitani, člověk zodpovědný za většinu vývoje Palm OS, by se měl zhostit úkolu jeho uhlazení. On je tím, kdo je zodpovědný za ono uživatelské prostředí, které tak dobře všichni známe.
CEO by jej měl pověřit sestavením týmu, který by se zabýval jakousi restrukturalizací Palm OS5. Výsledkem šesti až devítiměsíční práce by měla být jakási verze 5.5, konsistentní a čistá. Určitě by bylo vhodné, kdyby byla modulární a dala by se tak snadno nahrát do současných zařízení v rámci ROM updatu.

Opět je jasné, že Palm OS5 potřebuje nějak vyčistit. Postupným vývojem systéum se na něj nabalila spousta úprav. Tu se něco upravilo, tam se na něco zase zapomnělo. Výsledkem je nepřehledná struktura operačního systému a zhoršující se možnost najít v něm chybu. To se stává u každého systému nebo i aplikace, která je vyvíjena postupně. Ovšem. Opět toto není otázka pro Eda Colligana. Ten s tím těžko něco udělá, maximálně může vyvíjet tlak na PalmSource, aby nějaký podobný systém připravila. Jistě je velmi otravné, když s každou novou verzí systému něco nefunguje. Mnohdy to stejně jako předchozí otázka podpory vývojářů má za následek nechuť uživatelů upgradovat na nový přístroj. Jenže otázka je, jestli takovéto vyčištění Palm OS5 od vlastních chyb má nějaký smysl. Autor uvádí lhůtu šesti až devíti měsíců, během kterých by se měl celý vývoj udát. Jenže to je dle mého názoru absolutně nezvládnutelný termín. Na druhou stranu je to příliš dlouhá doba na to, aby to PalmSource a Palmu jakkoli pomohlo dohnat konkurenci. Jediným řešením je vývoj nového systému. Ostatně zhruba za rok, tedy vlastně v době do kdy by se eventuelní úpravy OS5 daly stihnout, by měly být hotovy první verze Palm OS postaveném na linuxovém jádře.



Opravdový marketing

Třetí věcí, kterou by měl CEO Palmu udělat, je vyhodit současné zaměstnance marketingového oddělení a na jejich místa dosadit kompetentní lidi, kteří budou dělat svojí práci. Marketing je opravdu největší slabinou Palmu. Nedávno se v diskusi na serveru 1src objevila poznámka o tom, že by uživatel u HotSyncu ocenil plnou podporu přenosů rychlostí USB2.0. Poznámka je to hezká, ale má to jeden háček. Ona totiž tato podpora již existuje. S přístroji Tungsten|T5 a LifeDrive (a pravděpodobně i T|E2 ) lze totiž bez problémů synchronizovat rychlostí USB2. Jak to, že o tom nebohý uživatel nevěděl? Jednoduše proto, že to Palm nikomu neřekl.
Podobné případy vídáme kolem sebe stále. Spousta lidí si myslí, že na palmu nelze pracovat s plnohodnotnými dokumenty Word a Excel, mnozí neví o tom, že palm umí přehrávat MP3 na pozadí stejně, jako to umí Pocket PC.
Marketing prostě musí uživatelům ukázat veškerá pozitiva platformy. A pokud je marketing kvalitní, může poukazovat i na negativa s vysvětlením, proč nejsou tak zásadní a proč nebudou uživatele nijak omezovat. Inu, marketing Palmu toto rozhodně nedělá.
Jedním východiskem ze situace by ovšem měla být také zlepšená komunikace s uživateli. Mohl by například vzniknout oficiální blog, kde by diskutovali uživatelé platformy otevřeně se zaměstnanci Palmu. Neškodilo by najmout několik znalců platformy, kteří by celý den surfovali po různých internetových fórech týkajících se Palmu a diskutovali s uživateli. Snažili by se jim pomoci a otevřeně a upřímně by s nimi hovořili o produktech Palmu. Uživatelům by naslouchali a veškeré získané poznatky by předávali vývojářům, kteří by je měli využívat při vývoji nových zařízení.
Pochopitelně samotný marketing by se měl taktéž polepšit. Musí se soustředit více na užitečnost palmů. Marketing musí vysvětlit, proč jsou palmy efektivnější, než zařízení s Windows Mobile nebo RIM. Každý uživatel by měl znát odpověď na tuto otázku. Jestliže ne, marketing společnosti neodvádí dobrou práci.

Inu, tohle je asi nejzásadnější otázka pro dnešní Palm. A také vlastně jediné z navržených vylepšení, které má Ed Colligan plně ve své moci. K tomuto se dá jen velmi málo dodat. Někdo sice může namítnout, že chabý marketing mají i ostatní výrobci PDA. Jenže tomu tak je pouze a jen na našem malém trhu. A i tady Palm ztrácí. Většina laiků ví více o produktech HP, Dellu nebo Fujitsu-Siemens. A až se T-Mobile rozhodne zpřístupnit Blackberry technologii obyčejným uživatelům a ne jen firemní klientele, dokonalou masáží se dozvíme, jak skvělá ona Blackberry a platforma RIM je. Palm je sice v současné situaci spokojen s rostoucími prodeji, ale asi si nikdo uvnitř společnosti neuvědomuje, že s vhodným marketingem by onen růst mohl být mnohanásobně větší.


Inu a co byste udělali vy, pokud byste byli v roli CEO u společnosti Palm?





Tento článek si můžete přečíst na webu www.PalmHelp.cz
http://www.palmhelp.cz/html

Tento článek najdete na adrese:
http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=News&file=article&sid=271