www.PalmHelp.cz

PerfectPassenger: perfektní navigace pro palmy (2. část megarecenze)
Publikováno: 09.06.2005
Téma: Hardware a příslušenství


V dnešním pokračování recenze nejnovějšího navigačního systému pro české uživatele Palm OS se zaměříme na některá slabá místa celého řešení. V žádné z kritizovaných oblastí se však nejedná o zásadní problém...



GPS jednotka Holux

GPS a mince GPS a mince Na GPS jednotce jsou velmi sympatické její skromné rozměry (viz porovnání s 20,- Kč mincí na obrázku), nicméně osobně bych se raději smířil s rozměrnější jednotkou vybavenou výkonějším akumulátorem. Bluetoothové spojení jednotky a PDA totiž značně vybíjí akumulátory v palmu, který tak budete muset mít často zapojený do cigaretové nabíječky a v případě vybití jednotky se nevyhnete nepříjemnému kabelovému čardáši. Je sice hezké, že CL nabíječka má jako vstup standardní USB konektor, ideální by ale bylo, kdyby tyto vstupy byly dva. Výrobce by nemusel dodávat 2 kusy totožné CL nabíječky (zvlášť palm a zvlášť GPS jednotka) a uživatel by se vyhnul nutnosti měnit nabíječky během provozu. To je asi nejotravnější záležitost na celém jinak povedeném řešení. Osobně bych z tohoto důvodu raději oželel výhody - nevýhody Bluetoothového spojení a raději bych palma s GPS spojil kabelem. Tím by odpadlo dobíjení obou zařízení zvlášť. Nejhorší na celé věci je skutečnost, že to takto klidně mohlo být řešeno. GPS jednotka má totiž mini USB konektor stejně jako T|T5, ale odpovídající kabel chybí. Přitom pod jiným produktovým číslem se PP balení prodává pro Zire 31, Zire 72 a Tungsten|E, kde tento kabel obsažen je. Co se týče potíží s nabíjením, musím uvést ještě jeden problém: na displeji chybí zobrazení stavu akumulátoru, takže o potížích s úrovní jeho nabití se dozvíte až díky klasické systémové hlášce. To je ale velmi nešťastné řešení. Pokud se totiž během řízení budete plně spoléhat jen na hlasovou navigaci, displej vůbec nemusíte sledovat. Navíc během doby, kdy se zobrazí systémový dialog, dochází ke ztrátě spojení s GPS jednotkou. Může tak dojít k situaci, kdy minete odbočku z hlavní silnice jen proto, že máte slabé akumulátory a to považuji za opravdu vážnou slabinu aplikace. Ideální by v tomto případě bylo blokovat systémové dialogy a nahradit je vlastními doplněnými o hlasové upozornění. Jinak ke cti jednotky se patří uvést ještě fakt, že během testování bez potíží snímala GPS signál bez nutnosti připojovat externí anténu.


Hlasová navigace

Samostatným problémem je hlasitost akustické navigace. Zde je PP zcela vydán v šanc technickým schopnostem jednotlivým palmům a to není zrovna výhra v loterii... Zapomeňte tak na současné používání autorádia s GPS navigací. Stejně tak, pokud máte hlasitější vozidlo a ne úplně skvělý sluch, budete sice slyšet, že vám palm "něco říká", ale směr odbočení budete nuceni vyčíst z displeje. Řešení je ale nasnadě - napojit zvukový výstup palma na autorádio. Sám jsem to nezkoušel, ale myslím, že by to neměl být větší problém.


Softwarové řešení

Za největší slabinu celého řešení po softwarové stránce považuji absenci funkce plánování trasy přes více cílových míst. Jinými slovy, pokud chcete jet z Prahy do Ústí nad Labem přes Mladou Boleslav, jste nuceni naplánovat nejprve cestu do Mladé Boleslavi a až odsud teprve do Ústí. To je větší problém, než by se na první pohled mohlo zdát. Aplikace má totiž jednu skvělou funkci a to možnost nastavit rozdílnou prioritu využívání silnic 1. až 6. třídy pomocí jednoduchého tažení posuvníky na ose x do kladných nebo záporných hodnot. Od výrobce mají vyšší prioritu pouze dálnice a silnice 2. třídy, ostatní jsou neutrální. V praxi se to v mém případě projevilo tak, že když jsem jel z Roudnice n/L do Lovečkovic na Litoměřicku, trasa byla naplánována jinudy, než jsem zvyklý běžně jezdit a to tak, aby cesta byla co nejkratší. Vyzkoušel jsem tedy úsudek mého elektronického rádce a posléze jsem hořce zaplakal. Trasa byla sice kratší, ale trvala minimálně 2x déle a to díky tomu, že jsem byl nucen se trmácet trasami, které byly v katastrofálně neudržovaném stavu napříč nejzapadlejšími vesničkami. Často jsem jel téměř polními cestami. To proto, že silnice 2. třídy na dané trase neexistovala a ostatní měly nastavenu rovnocennou prioritu. Pokud bych měl ale možnost zvolit klíčové obce, přes něž bych trasu chtěl vést, podobné problémy bych mohl eliminovat a přitom jezdit vhodnými zkratkami. Snad bude tento problém napraven v některém z updatů, které výrobce pro registrované uživatele slibuje zdarma na adrese www.perfectpassenger.com. Z programátorského hlediska se jedná o bezproblémové rozšíření stávajících schopností a divím se, že nebylo implementováno již nyní. Pokud během cesty budete mít občas svou vlastní hlavu a nepojedete vždy podle navigátoru, nic se neděje, aplikace nabízí možnost automatického přepočítání trasy, které funguje opravdu bleskově.

Nyní k samotné navigaci. Prvotní nastavení cíle není velký problém, pokud jej ovšem najdete... Již na úrovni okresních měst je k dispozici jen velmi skromná nabídka ulic a tak většinou skončíte rezignovaným zadáním cíle "centrum". Tím, že nevyhledáte konkrétní cílovou ulici, vlastně reálně nikdy nemůžete dorazit do cíle, což se následně projevuje zmatenou navigací v momentě, kdy cíl hledáte sami bez GPS. Pro tyto účely by bylo velmi přínosné, kdyby cíl bylo možné zadávat tapnutím do mapy. Zde se dostáváme k dalšímu problému. Tato funkce je zde totiž jaksi podivně a dle mých zkušeností nepoužitelně implementována. Místo vkládání názvu cíle (pro tento účel lze mimochodem použít několik vstupních metod včetně oblíbené T9) můžete vyvolat jakýsi výřet 2D mapky, kde lze prapodivným způsobem scrollovat a určit cíl tapnutím. Potíž je v tom, že je-li GPS spojení aktivní, je tato funkce potlačena. Prakticky nefunkční však byla během mého testování i při vypnuté GPS. Řekl bych, že se jedná o dosud nedořešenou funkci. Když už je řeč o vypnuté GPS, zde musím také utrousit jedno kritické slovo. Stane-li se vám, že se přiblížíte k cíli, který z výše uvedených důvodů nemohl být zcela přesně určen, budete se možná snažit vyhnout nechtěnému navigování do centra města. Pro tento účel lze tapnout na ikonku vypnutí navigace. Problém je, že zde autoři jaksi opomenuli přidat i ikonku pro opětovné zapnutí navigace. V důsledku toho jste nuceni poměrně pracně znovu sestavovat spojení s GPS jednotkou přes Bluetooth.
Jak jsem již uvedl, mnohé méně významné vedlejší silnice nejsou do mapových podkladů zaneseny. To se občas také projeví zmatenou navigací jako např. v situaci vyobrazené na připojeném snímku. Pokud se chystáte odbočit k cíli, který není zanesen v mapě a který jste si již dříve zanesli do favoritů, aplikace se "neodváží" navigovat vás k tomuto bodu standardním způsobem. Tzn., že před odbočkou do takovéto ulice neuslyšíte, kam máte odbočit, ale jen na které straně se máte držet. Vzhledem k faktu, že takovéto místo jste museli minimálně jednou navštívit již dříve (jinak by nemohlo být uloženo mezi favority), měla by se v takovémto případě navigace chovat logičtěji.



Následující část článku:
PerfectPassenger: perfektní navigace pro palmy (3. část megarecenze)
Předchozí část článku:
PerfectPassenger: perfektní navigace pro palmy (1. část megarecenze)



Tento článek si můžete přečíst na webu www.PalmHelp.cz
http://www.palmhelp.cz/html

Tento článek najdete na adrese:
http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=News&file=article&sid=208