Hned v úvodu předesílám, že mé první zkušenosti s GPS technologií sahají k ranné verzi SmartMaps a nutno přiznat, že od té doby jsem hlubší zkušenosti s jinými řešeními nezískal. Tím tedy bude do značné míry poznamenána i tato recenze a některé mé závěry nemusí platit pro každého.
Jelikož máte již delší dobu možnost si na našem portálu zde prostudovat podrobný manuál k PerfectPassengeru (dále již jen PP), upustím od podrobných popisů technických vlastností a zaměřím se spíše na praktické zkušenosti.
Přesto alespoň heslovitý výčet vlastností:
relativně vyspělý vyhledávací engine včetně možnosti vkládat cílové adresy ze systémového správce kontaktů
2D/3D zobrazení s možností svobodného přepínání
automatické přepínání nočního/denního režimu
nastavení zvětšení a úhlu pohledu
plánování trasy až na úroveň čísel domů
ukládání oblíbených míst i ujetých tras
historie cílů
hlasová navigace v češtině
kompletní lokalizace aplikace do češtiny
bezplatné updaty na webu výrobce
možnost dokoupit mapy dalších států
názorná vizuální navigace
funkce kompasu
částečné ovládání HW tlačítky
jednoduchý itinerář trasy (zjednodušená varianta např. jako u Route66)
automatické přepočítávání trasy
vyhledávání významných míst poblíž vaší pozice nebo poblíž cíle
více metod zadávání textu včetně obdoby T9
uživatelské nastavení preferování silnic 1. až 6. třídy a převozů
uživatelské nastavení barevného rozlišení objektů
zaměřování cíle vzdušnou čarou
měření fyzikálních hodnot jako je okamžitá/průměrná rychlost, nadmořská výška, vzdálenost od startu/do cíle, ...
automatické spuštění po vložení SD karty
Vybalení z krabice
Slovy klasika obrázek vydá za tisíc slov odkazuji na přiloženou fotografii, kterou lze zvětšit rozkliknutím a připojuji vysvětlivky přímo pod fotografií.
1) Srozumitelně sepsaný manuál bez obvyklého zbytečného balastu. Ke stažení je umístěn zde.
2) CL nabíječka pro palmOne T|T5 a Treo 650. O obtížích spojených s nabíjením se dočtete níže.
3) Malá, ale šikovná GPS jednotka. Nikde jsem se sice nedopátral, kolik družic najednou lze maximálně zachytit, ale beztak se domnívám, že tento údaj je jen honbou za větrem. Máte-li jednotku umístěnu pod čelním sklem, vše funguje, jak má. Jinak jednotka velmi efektně barevně bliká v závislosti na signalizaci GPS signálu/Bluetooth signálu/stavu akumulátoru.
4) CL nabíječka pro GPS jednotku.
5) Husí krk pro uchycení palma.
6) Paměťová karta. Po zasunutí se automaticky spustí PP a žádá jen určení, zda budete provádět propojení GPS jednotky s palmem pomocí kabelu nebo přes Bluetooth. Spárování s palmem pomocí Bluetooth je naprosto bezproblémové a dokonce nevyžaduje ani žádný ověřovací kód, jak se může zdát podle přiložené dokumentace.
7) Nabíjení do 220V. Jak už je u palmOne produktů dobrým zvykem, najdete zde koncovky pro více typů zásuvek.
První zkušenosti
PP jsem otestoval poměrně důkladně. Po permanentním 4denním používání jsem s ním najezdil stovky kilometrů po Praze, na dálnici a po severočeských městech, zavítal jsem i do nejzapadlejších vesniček.
PP působí na první dojem jako aplikace, která toho mnoho nenabízí. Výše uvedený výčet funkcí ale svědčí o opaku. Toto zdání je dáno tím, že většina funkcí běží buď jaksi automatizovaně bez aktivní účasti uživatele nebo jsou nějakým způsobem trochu skryty v útrobách aplikace a objeví se až ve chvíli, kdy je budete skutečně potřebovat. To je jenom dobře, protože je nutno si uvědomit, že aplikace má řidičům sloužit k vyššímu komfortu řízení vozidla a nevyžadovat zbytečně pozornost sama pro sebe. Tento účel byl splněn. Nicméně počítejte s tím, že zpočátku budete do displeje palma zírat častěji, než je zdrávo a nejspíš se budete za jízdy také pokoušet měnit různá nastavení. Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že takové "hraní" je velmi nebezpečné. Minimálně v jednom případě jsem se díky tomu dostal do takřka kolizní situace. Potíž je v tom, že abyste si aplikaci dostatečně "osahali", musíte ji testovat za jízdy. Proto doporučuji, vzít s sebou pro tyto účely do vozidla nějakého druhého palmistu, který by palma ovládal, zatímco vy se budete věnovat řízení. Základní ovládací prvky jsou nicméně implementovány takovým způsobem, aby vás během řízení zatěžovali co nejméně a to včetně hlasové navigace, využití hardwarových tlačítek nebo velkých ikon, které lze aktivovat prsty. Náročnější konfigurace programu se týká spíše funkcí, které nastavujete jednou pro vždy nebo alespoň dlouhodoběji nebo které se obvykle nastavují dříve než vyrazíte na cestu. V této souvislosti je dobré uvést, že na bezpečnost používání GPS má značný vliv vhodné umístění PDA jak pro přímou viditelnost, tak i pro občasné ovládání prsty. Velký význam má také typ PDA. Z modelů, které jsem testoval, se jako jednoznačně nejvhodnější kandidát jeví Tungsten|T5. Jednak má velmi kvalitní displej, který je dobře čitelný i za denního světla (i když na přímém slunci je to v porovnání např. s SE P910 bída) a jednak není od věci volit takové PDA, které nabízí Hires+. Rozlišení 320x320 je sice použitelné také, ale menší zobrazovací plocha snižuje komfort praktického použití. Jediné, co mi na T|T5 trochu vadilo, je až příliš lesklý povrch displeje. Jsem velmi zvědavý, jak se v tomto směru osvědčí nový LifeDrive. Jinak PP balení se nyní prodává ve dvou provedeních:
1) pro modely s mini USB konektorem: Zire 31, Zire 72 a Tungsten|E
2) pro modely s Bluetooth: Tungsten|T5 a Treo 650
Jak sami vidíte výčet modelů s mini USB konektorem ani s Bluetooth není kompletní. Jedná se o modely, pro které je kompatibilní vložená CL nabíječka, nikoliv o kompletní soupis palmů, které lze v kombinaci s tímto balením PP použít. Testoval jsem např. Tungsten|T3 a bluetoothová komunikace běhala jak po drátkách ;-)