www.PalmHelp.cz

Přežije Palm rok 2009?
Publikováno: 21.07.2008
Téma: Ekonomické informace


Palm projde příští rok zkouškou ohněm - uvedení nových zařízení postavených na zbrusu novém systému se jednoduše musí podařit. V opačném případě bychom se dříve či později museli s existencí tohoto nestora v oboru PDA navždy rozloučit. Jaké jsou reálné možnosti, že se mu comeback skutečně podaří?



Tato malá úvaha není vystavěna na základě žádných zákulisních zpráv ani informací z první ruky a proto se může jevit poněkud nekompetentní. Na druhou stranu je její výhodou, že pracuje s informacemi z otevřených zdrojů, které jsou přístupné každému a tak každý může sám zvážit, jestli zde uvedené závěry korespondují s jeho vlastním úsudkem. Zamyšlení nad šancí Palmu obstát se strategií sázky všeho na jedinou kartu, je nakonec myslím vhodným tématem pro období nazývané jako okurková sezóna...

Mohlo by se zdát, že ve chvíli, kdy se Bono Vox rozhodl zhodnotit svůj jistý příjem z showbusinessu velmi nejistou investicí do kapesních počítačů, se vše začalo lámat k horšímu. Vždyť právě od té doby se v Palmu začaly dít věci! Propouštění na vysokých postech, rušení velké části výrobního programu, zpětný odkup systému (který byl teprve krátce předtím prodán), zrušení čerstvě vybudované sítě vlastních značkových prodejen, zavírání některých lokálních zastoupení, ... Nově dosazená správní rada tedy zhruba po roce svého působení již dokázala naštvat pěknou řádku lidí počínaje zaměstnanci, přes vývojáře až po fanoušky Palm OS. Platformu v důsledku všech těchto otřesů opustilo mnoho uživatelů, kteří už nevěří programovému optimismu Eda Colligana, jenž se vždy rozplýval nad každým projektem ještě krátce předtím, než jej posléze s velkou ztrátou zrušil. To vše ale ve skutečnosti není projevem diletantismu lidí od Elevation Partners, ba právě naopak. Palm se totiž vydal jedinou cestou, která je v jeho pozici rozumná. Je to jako v politice - aby bylo možno řešit problémy, není možno se vyhnout nepopulárním krokům. A tak je sice hezké, že bychom si všichni přáli krásná nová PDA s posledními technologiemi uvnitř, mnozí by si rádi otestovali lehce vizionářské Foleo, o Palm OS Treu s wi-fi a GPS nebo hires+ komunikátoru ani nemluvě. Realita je ovšem taková, že Palm prostě nebyl a není v situaci, kdy by bylo rozumné tyto projekty realizovat, přestože by to z technologického hlediska nebyl žádný velký problém. Restriktivní taktika, kterou ostří hoši z nově dosazeného vedení nasadili, byla zcela nezbytná. Palm by sice momentálně lépe profitoval, kdyby se pustil do všeho, co bodrý Ed Colligan dříve líčil v tak růžových barvách. Trh se ale od dob Trea 600 zásadně změnil a Palm už by dnes jen s přirozeným obnovováním strojového parku dlouhodobě nevystačil. Na trh přicházejí staronoví silní hráči jako je Apple, HTC nebo Google. Také BlackBerry se stalo fenoménem, se kterým se dříve tolik nepočítalo. Velké změny se chystají i u Symbianu a jistěže ani Windows Mobile 7 nebudou žádná ořezávátka. Chce-li Palm obstát v této vybrané společnosti, musí přinést vlastní alternativu zásadního významu. Pokud si na to hoši ze Sunnyvale opravdu troufají, pak při svých kapitálových možnostech nemají jinou možnost, než zarazit veškeré byť sebezajímavější stávající projekty a zaměřit se na jediný "produkt budoucnosti". Je to sice vabank, ale je přeci rozumnější zkusit prorazit s něčím novým a přežít, než prodlužovat pomalou, ale jistou smrt.

Jak by ale měla vypadat ona tajná zbraň Palmu? S jakým projektem by společnost měla přijít, aby měla šanci na dlouhodobý úspěch? Podívejme se na neuvěřitelný úspěch iPhonu. V čem vlastně tkví celá ta hysterie, která se kolem něj strhla? Zlé jazyky tvrdí, že za tím není nic jiného, než jenom vyvoněný marketing, kterému chybí reálný obsah. Ano, je sice pravda, že iPhone v mnoha ohledech postrádá schopnosti a výbavu běžných Windows Mobile zařízení, ale popřít nelze ani to, že iPhone přinesl i zcela nové vlastnosti, které si zákazníci prostě žádají. A co se týče marketingu, co je nakonec špatného na tom, že značka Apple má dobrý zvuk a umí oslovit široké zákaznické spektrum? A zde se dostáváme zpět k Palmu - přestože přízeň jeho fanoušků je s Applem nesrovnatelná, i Palm je svým způsobem jedním z těch mála neobyčejných brandů, který na sebe nabaluje jistou specifickou komunitu. To je výhoda, která je k nezaplacení a kterou lze potenciálně velmi dobře zužitkovat. Vedle toho Palm ale musí pochopitelně nabídnout úderný produkt. To, co předvedl iPhone, ve své podstatě není nic až tak revolučního. Už před lety uživatelé volali po tom, aby Palm vytvořil smartphone na bázi Tungstenu|T3. Takové zařízení by se vyznačovalo minimem ovládacích prvků, velkým displejem, rychlým a přímočarým ovládáním. Pokud vám to něco připomíná, opravdu to není Déjà Vu, jen s mnohaletým zpožděním vyslyšené modlitby výše zmíněnou ovocnářskou firmou. Palm si mezitím žel musel projít svou prapodivnou pubertou, v níž se nazýval palmOne a věřil, že produkty nejsou důležité, pokud se naučí čarovat s marketingovými proklamacemi o "mobilních manažerech" a "telefonech chytřejších než chytré telefony". Pokud by Palm příští rok tedy konečně přišel s vlastní alternativou iPhonu, vypadal by nejspíš sám jen jako opisovač cizí práce. Přesto by ale takovýto produkt mohl být zajímavý. iPhone z poměrně oprávněných důvodů nevyhovuje zdaleka všem. Navíc všechny jeho dosavadní napodobeniny na bázi Windows Mobile jsou poměrně slabými deriváty a to včetně tolik opěvovaného Diamondu. Někdy prostě nestačí jen přelakovat staré střevíce, abychom si dobře zatančili. Jiné to ovšem může být s Androidem, ale to se teprve uvidí, jak se tomuto projektu vlastně bude dařit... Jednou z cest, kterou by se Palm tedy mohl vydat, je obdoba iPhonu.
Dále zde máme "vzpomínky na budoucnost" v podobě Folea. Znovu projekt, který předběhl svou dobu a obrovský úspěch Asusu EEE jen dokazuje, jaký potenciál v něm Palm měl. Dokud nebylo známo, že ve Foleu měl být nasazen jakýsi proprietární linuxový systém třetí strany, mohlo se zdát, že bylo chybou celý projekt rušit. Dnes už ale víme, že toto rozhodnutí bylo určitě správné. Vedle Asusu EEE by Foleo stálo jen jako mnohem horší alternativa, čímž by byla tato značka dlouhodobě poškozena. Přijde-li však Palm v budoucnu s Foleem II  (jak Colligan opakovaně naznačuje), mohl by tento přístroj získat velké množství příznivců, kteří hledají něco mezi PDA a notebookem. Třetí produktový typ, který Palm určitě neopustí, je koncept Trea. Mnozí pochybovali o tom, že by Palm vůbec ještě mohl uspět s jakýmkoliv smartphonem založeným na vlastním systému. A podívejme se dnes - Centro je velmi přesvědčivým příslibem, že stále existuje početná skupina zákazníků, kteří ochotně odolají microsoftímu a potažmo symbianovskému diktátu, dostanou-li na výběr. Máme tady tak tři produktové linie založené na budoucím systému, na něž by se Palm mohl orientovat a s nimiž by mohl sklidit jistý úspěch - koncept Trea, koncept Folea a koncept iPhonu. Pokud bychom však chtěli věřit tajemným a přitom bombastickým příslibům Eda Colligana, mohl by se objevit i nějaký jiný inovátorský produkt. Marketingově by měl být zacílen někde mezi iPhonem a Windows Mobile. Uvidíme, jestli to zacílení překročí stín reklamních hesel a dotkne se i výsledné koncepce, osobně tomu ale moc nevěřím. Tak či onak, je nad slunce jasnější, že i kdyby Palm nakonec zůstal jen u nejosvědčenější koncepce Trea, prubířský kámen jakéhokoliv dalšího úspěchu bude systém. Nový Palm OS, na který se teď Palm tak moc soustředí a o kterém víme tak málo. Víme o něm tak žalostně málo, že to až budí podezření, nakolik je skutečně v nějaké pokročilejší fázi dokončení. Nyní už by totiž inženýři Palmu měli pomalu finišovat a věnovat se betatestingu, chtějí-li stihnout ohlašovaný termín na začátku příštího roku pro uvedení prvního přístroje s Palm OS II.

Jak tedy odhadnout šance Palmu uspět s novou generací produktů a přežít rok 2009? To je velmi nesnadná otázka. Akciová burza ukazuje, že poté co důvěra v Palm silně poklesla, nyní investoři váhají a nevědí co si myslet. Pokud bych si měl sám vsadit na úspěch či neúspěch Palmu, asi bych se choval stejně. Vidím to tak jedna ku jedné. Na jednu stranu je Palm bezesporu firmou, která už v minulosti dokázala, že dokáže být velmi inovativní. Není jako většina ostatních výrobců, kteří jen v rámci přirozené technologické evoluce přidávají dostupné technologie a neodváží se vystoupit z jakéhosi "výrobního mainstreamu". Produkty jako Tungsten|T, Treo 600 a svým způsobem i LifeDrive byly produkty velmi odvážnými, nemluvě o prvních Palm Pilotech nebo i nedotaženém Foleu. Nakonec i malinký levný smartphone Centro je zařízení zcela ojedinělé. Aktuální problém Palmu spatřuji někde jinde a to v jeho finančních možnostech. V minulých letech si sice dokázal vytvořit relativně zajímavou hotovostní rezervu, ale ve srovnání s kolosy, s nimiž se hodlá poměřovat, mu bude pro úspěšný boj nějakých těch pár miliard dolarů chybět. A to jsou čísla, na něž tato dnes už de facto pidifirmička nemůže dosáhnout. Tím spíše, že náročná restrukturalizace a dlouhodobý produktový půst uvrhly firmu po dlouhém období zisků do náhlých ztrát. Palm nyní v marketingu, logistice a podpoře spoléhá spíše na operátory, ale to pro opravdu globální úspěch nových produktů nebude stačit, nebudou-li opravdu revolučně úžasné a neodolatelné. To ale nejspíš nebudou. Budou-li alespoň zajímavé a velmi dobře provedené, bude muset Palm situaci řešit nějak jinak. Jediná jiná cesta, která se nabízí, je spojení s někým silnějším. Tyto úvahy byly poměrně žhavé někdy před dvěma třemi lety, dnes ale ani tato možnost nevypadá moc reálně. Neobjeví-li se např. nějaký silný investor z Číny, který by uvítal zavedenou americkou značku, bude Palm spojence hledat jen těžko. Konsolidace trhu pokročila takovým způsobem, že tradiční výrobci mobilů o Palm zájem mít dnes již nejspíš nebudou.

Suma sumárum - světlé zítřky Palmu nejsou právě nejjistější. Rizikovost celého toho podniku jménem "Palm OS II" či "Nova" je poměrně vysoká, přestože to je jediná správná cesta, kterou se společnost mohla vydat. Palm musí s novými projekty přijít dostatečně brzy, systém musí být perfektně odladěn a výsledné produkty musí být opravdu zajímavé. Do toho všeho se ještě nesmí strhnout příliš velká mánie kolem Androidu (dost na tom, že kdokoliv další již bude beztak vždy ve stínu iPhonu). A pak ještě Palm musí hodně zabodovat u operátorů po celém světě, kteří za něj budou muset obstarat globální marketing a distribuci. To vše je až příliš mnoho podmínek, co říkáte? Na druhou stranu Palm není Samsung nebo Nokia a tak věřím, že více než na kapitálu bude přeci jen záležet na produktu. Snad tedy vývojáři Palmu chystají něco, díky čemuž se jednou bude možné ohlédnout na tento článek jako na přehnaně skeptický.





Tento článek si můžete přečíst na webu www.PalmHelp.cz
http://www.palmhelp.cz/html

Tento článek najdete na adrese:
http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=News&file=article&sid=1804