Palm stále jasným lídrem upadajícího trhu kapesních počítačů
Publikováno: 18.02.2008 Téma: Ekonomické informace
Analytická společnost IDC zveřejnila tradiční výsledky prodejů kapesních počítačů v posledním čtvrtletí roku 2007 a také za celý tento rok. Palm je stále jasným vládcem tohoto upadajícího tržního segmentu. Prodeje klesly oproti stejným obdobím roku 2006 o 53,2 a 44,3%.
Ani ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007 se nepodařilo zastavit pokles prodejů kapesních počítačů. Podle zprávy analytické společnosti IDC se v tomto období prodalo 683 004 kusů kapesních počítačů, což znamená pokles 53,2% oproti stejnému období roku 2006 a o 6% méně než ve třetím čtvrtletí roku 2007. Za celý rok výrobci prodali 3 miliony přístrojů, což je pokles o 44,3% proti pěti a půl milionům v roce 2006.
"Na většině vyspělých trhů se poslední čtvrtletí roku zpravidla nese ve znamení výrazného zvýšení prodejů, které slouží k pokrytí zvýšené poptávky před nadcházejícími svátky", říká Ramon Llamas, analytik skupiny technologie a trendů mobilních zařízení u společnosti IDC. "Zájem uživatelů se přesunul od kapesních počítačů k jiným zařízením, která jsou schopna plnit stejné úkoly, ale zároveň obsahují funkce, které daleko více uspokojí požadavky uživatelů. Klasickým případem jsou chytré telefony a komunikátory, které ovládají správu osobních informací a další funkce kapesních počítačů, ale zároveň umí telefonovat, čímž jsou lepší alternativou pro většinu zákazníků."
Ačkoliv tržní segment kapesních počítačů zaznamenal již šestnáctý meziroční pokles v řadě, Llamas si nemyslí, že by tento tržní segment zcela zmizel. "Pokud se podíváte na každé čtvrtletí roku 2007, zjistíte, že někteří výrobci zaznamenali ustálení prodejů. To přináší naději, že tento tržní segment by si mohl najít svou udržitelnou hladinu. Navíc prodejci stále uvádějí nové modely a míří především na prvouživatele. Pokud by měl tento tržní segment zmizet, výrobci by nic takového nedělali."
Pět největších prodejců kapesních počítačů
Palm stále nabízí stejné modely, včetně T|X, Z22 a Tungsten|E2, a to už po dobu dvou let. Ale ani nedostatek nových zařízení nijak neohrozil pozici číslo jedna, kterou Palm dlouhodobě drží. Během roku 2007 Palm postupně navyšoval prodeje, ale ty celkově zůstaly pod úrovní roku 2006.
HP je jasnou dvojkou trhu kapesních počítačů a během roku uvedl na trh dva nové modely – 211 Enterprise Handheld a 111 Classic Handheld. Navzdory prudkému poklesu oproti předchozímu roku zůstaly prodeje v každém čtvrtletí roku 2007 relativně stabilní.
Mio pokračovalo v poklesu prodejů a poté co původně na druhé HP ztrácelo asi 60 000 prodaných kusů, rok zakončilo se ztrátou 130 000 kusů na druhém místě. Navigace se stala běžnou funkcí u všech handheldů Mio, ale to zároveň znamená, že si tyto přístroje konkurují s navigačními přístroji z vlastní stáje.
Fujitsu-Siemens byl jediným výrobcem z první pětky, který zaznamenal meziroční nárůst prodejů, ale ten v praxi znamená pouze 1000 prodaných kusů navíc. Výrobce se na rozdíl od ostatních výrobců soustředil prakticky výhradně region EMEA (Evropa, Blízký Východ a Afrika).
Sharp zaznamenal největší meziroční pokles z první pětky, ale stále prodal v Japonsku dost svých handheldů Zauru, aby si udržel celosvětově pátou pozici a první místo v Japonsku. Ve svém domácím regionu drží Sharp více než polovinu trhu, ale stejně jako ve zbytku světa i v Japonsku prodeje klesají.
Prodeje handheldů ve třetím čtvrtletí roku 2007
Prodejce
|
prodeje 4Q/2007
|
tržní podíl 4Q/2007
|
prodeje 4Q/2006
|
tržní podíl 4Q2006
|
růst 4Q - 07 / 4Q - 06
|
1. Palm
|
343,500
|
50.3%
|
582,000
|
39.9%
|
-41.0%
|
2. HP
|
188,500
|
27.6%
|
364,000
|
25.0%
|
-48.2%
|
3. Mio
|
57,914
|
8.5%
|
129,027
|
8.8%
|
-55.1%
|
4. Fujitsu-Siemens
|
23,124
|
3.4%
|
22,297
|
1.5%
|
3.7%
|
5. Sharp
|
17,250
|
2.5%
|
53,800
|
3.7%
|
-67.9%
|
Ostatní
|
52,716
|
7.7%
|
307,602
|
21.1%
|
-82.9%
|
Celkem
|
683,004
|
100.0%
|
1,458,726
|
100.0%
|
-53.2%
|
Celkové prodeje handheldů v roce 2007
Prodejce
|
prodeje 2007
|
tržní podíl 2007
|
prodeje 2006
|
tržní podíl 2006
|
růst 2007/2006
|
1. Palm
|
1,281,050
|
42.0%
|
1,982,000
|
36.2%
|
-35.4%
|
2. HP
|
754,8500
|
24.8%
|
1,210,000
|
22.1%
|
-37.6%
|
3. Mio
|
376,139
|
12.3%
|
442,893
|
8.1%
|
-15.1%
|
4. Fujitsu-Siemens
|
130,534
|
4.3%
|
103,491
|
1.9%
|
26.1%
|
5. Dell
|
108,175
|
3.5%
|
490,000
|
9.0%
|
-77.9%
|
Ostatní
|
396,849
|
13.0%
|
1,245,169
|
22.7%
|
-68.1%
|
Celkem
|
3,047,547
|
100.0%
|
5,473,553
|
100.0%
|
-44.3%
|
Zdroj: IDC
|
|