Palm stále vládne upadajícímu trhu s PDA
Publikováno: 15.08.2007 Téma: Ekonomické informace
Společnost IDC před nedávnem zveřejnila výsledky prodejů kapesních počítačů za druhé čtvrtletí roku 2007. Nekoná se žádné překvapení, trh handheldů nadále prudce klesá. Palm má stále neotřesitelnou pozici a to již drahnou dobu nepředstavil žádný nový model.
Podle zprávy společnosti IDC se ve druhém čtvrtletí roku 2007 prodalo 720 000 kusů kapesních počítačů, což znamená pokles o 43,5% oproti stejnému období loňského roku a 21,8% pokles oproti předchozímu čtvrtletí. Jde již o druhé období za sebou, ve kterém prodeje handheldů nepřekročily milion kusů.
V návaznosti na oznámení Dellu o stažení z trhu handheldů se některým výrobcům podařilo o něco zvýšit prodeje a uzmout si pro sebe větší tržní podíl. Celkově však trh zaznamenal meziroční pokles, tak jak klesá poptávka po handheldech a prodejci se soustředí na jiné produktové řady.
"Odchod významného hráče z trhu umožnil některým vyplnit tuto mezeru a zvýšit prodeje. Ale celkově se trh významně zmenšuje a i další výrobci s menšími zdroji a prodeji mohou být také donuceni k jeho opuštění," říká Ramon Llamas, analytik IDC pro mobilní trhy. "Vzhledem k dvoumístnému zápornému růstu IDC očekává, že velikost trhu se bude nadále významně snižovat, než dosáhne stabilního bodu."
"I přes pokračující pokles je zde sice relativně malá, ale nikoliv nezajímavá, poptávka po těchto zařízeních," pokračuje Llamas. "Aby trochu poptávku posílili, uvedli prodejci na trh přístroje s funkcemi jako jsou multimédia, GPS a bezdrátová konektivita. Ale ani tyto funkce prudký pokles prodejů nezastavily. Ustálení teprve přijde."
Pět největších prodejců kapesních počítačů
Palm.
Palm si udržel pozici celosvětové jedničky a jeho prodeje v tomto čtvrtletí byly téměř dvojnásobné oproti světové dvojce; HP. Navíc se Palmu podařilo zvednout prodeje oproti minulému čtvrtletí, čímž tak zastavil řadu tří po sobě jdoucích čtvrtletních poklesů. Ale ani lídr trhu nebyl uchráněn před meziročním poklesem. Částečně i proto, že společnost spoléhá na modely jako Z22 a T|X, které jsou v prodeji již téměř dva roky.
HP.
HP je jasnou dvojkou na světovém trhu handheldů a ačkoliv zaznamenal jak meziroční, tak mezi čtvrtletní pokles, společnost oznámila, že její prodeje byly vyšší, než původně očekávala. Mimo jiné jde o důsledek stažení Dellu z trhu. HP také experimentuje se specializovanými zařízeními, jak je například iPAQ rx 4240 specializovaný na multimedia a iPAQ rx 5915 zaměřený na navigaci. Obě zařízení jsou dražší než obyčejné handheldy, ale posouvají tento tržní segment novým směrem.
Mio.
Mio zaznamenalo již čtvrtý meziroční nárůst prodejů v řadě, čímž popírá všeobecný trend v tržním segmentu. Mio toho dosáhlo hlavně přičiněním přístrojů P550, P350 a A201, které obsahují GPS navigaci. Také se kromě Asijsko-pacifického regionu zaměřilo více na Evropu a Japonsko. Nedávno se Mio začalo soustředit také na americký kontinent, respektive jeho severní část.
Del.
Dell pokračoval ve výprodeji své řady Axim a jeho prodeje poklesly o 81,8% oproti stejnému čtvrtletí vloni. Dell se tak sice udržel v top 5, ale řada malých regionálních prodejců jej již má na dostřel.
Fujitsu-Siemens Computers.
Fujitsu-Siemens si zajistil ve druhém čtvrtletí páté místo a pomohly mu k tomu především prodeje v západní Evropě, zatímco ostatní výrobci se více soustředili na celosvětový trh. Společnost nabízí levné modely řady C ale i navigační a multimediální řady jako je N100, nedávno začala nabízet i kombinovaná zařízení řady T.
Prodejce
|
prodeje 2Q/2007
|
tržní podíl 2Q/2007
|
prodeje 2Q/2006
|
tržní podíl 2Q2006
|
růst 2Q - 07 / 2Q - 06
|
1. Palm
|
317,300
|
44.1%
|
475,000
|
37.6%
|
-33.2%
|
2. HP
|
168,800
|
23.5%
|
260,000
|
20.6%
|
-35.1%
|
3. Mio
|
97,691
|
13.6%
|
91,700
|
7.3%
|
6.5%
|
4. Dell
|
23,975
|
3.3%
|
132,050
|
10.4%
|
-81.8%
|
5. Fujitsu
Siemens Computers
|
21,482
|
3.0%
|
28,529
|
2.3%
|
-24.7%
|
Ostatní
|
89,682
|
12.5%
|
277,404
|
21.9%
|
-67.7%
|
Celkem
|
718,930
|
100.0%
|
1,264,683
|
100.0%
|
-43.2%
|
Zdroj: IDC
Komentář redaktora:
To, že tržní segment klasických PDA klesá, je jednoznačné. Ale otázkou je, jaký důvod tento pokles má. Jak totiž dokazuje Mio, lidé mají o nové handheldy zájem. Jenže největší výrobci se v uvádění nových modelů zrovna nepředhánějí. Palm prodává letité produkty a nezdá se, že by měla přijít výrazná změna, v top 5 se nám dokonce umístily hned dvě mrtvoly – Dell a Fujitsu-Siemens. Německo-japonský výrobce se rovněž z trhu PDA stahuje, informovali jsme vás o tom v Novinkách ze světa Windows Mobile na partnerském portálu WM Help. Za pokles prodejů jistě může také přesun zájmu zákazníků směrem k zařízením s integrovaným telefonním modulem, ale tento trend by nemusel být tak výrazný, kdyby se výrobci PDA snažili alespoň tak, jako Mio. Jsem upřímně zvědav, koho uvidíme v Top 5 v tomto čtvrtletí. Vsadil bych se, že Dell a Fujitsu-Siemens se tu neudrží.
|
|