Prodeje PDA nadále klesají, Palm stále jasně vede
Publikováno: 16.05.2007 Téma: Ekonomické informace
Společnost IDC včera vydala zprávu o stavu trhu kapesních počítačů v prvním čtvrtletí roku 2007. Opět došlo k výraznému poklesu prodejů, Palm si však nadále neochvějně drží první pozici a dokonce u něj mírně stoupl tržní podíl.
Trh kapesních počítačů začal svůj další rok již třináctým po sobě jdoucím poklesem v řadě. To je průvodním projevem faktu, že zákazníci čím dál více přecházejí ke kombinovaným zařízením v podobě smartphonů a komunikátorů. Podle zprávy společnosti IDC prodali výrobci v prvním čtvrtletí roku jen něco přes 900 000 kapesních počítačů, což je o 36,3% méně, než v posledním čtvrtletí minulého roku a dokonce o 40,6% méně, než před rokem ve stejném období. Pokles prodejů souvisí také s oznámením, že jeden z největších prodejců, Dell, opouští tento tržní segment.
"Stažení Dellu z trhu kapesních počítačů podtrhuje pokles celého odvětví," říká Ramon Llamas, analytik IDC pro mobilní trhy. "Funkce, které nalezneme u kapesních počítačů, již dávno nejsou pouze jejich doménou. Nástroje pro organizaci času, kdysi tak klíčové a typické pro kapesní počítače, jsou dnes běžně dostupné u kombinovaných mobilních zařízení. Rostoucí popularita komunikátorů a smartphonů společně s klesajícími cenami notebooků vytvářejí ohromný tlak na trh kapesních počítačů. Ani přidání multimediálních funkcí a GPS kapesním počítačům nepomohlo zastavit pokles, protože jednoúčelové přehrávače multimédií a navigační zařízení si rychle získaly velmi silnou pozici na trhu. A tak růst v těchto oblastech je vykoupen právě propadem prodejů kapesních počítačů."
Pět největších prodejců kapesních počítačů
Palm
Palm zcela jasně obhájil pozici vedoucího hráče v tomto tržním segmentu, ale ani on se neubránil značnému poklesu prodejů, když ty klesly pod hranici 300 000 kusů za čtvrtletí. Rozdíl mezi ním a druhým HP se tak zmenšil na méně než 100 000 kusů. Očekává se však, že Palm představí nástupce svých modelů Z22 a T|X, které byly na trh uvedeny ke konci roku 2005. Palm nadále zůstává oblasti kapesních počítačů věrný, protože zde podle něj existuje skupina loajálních zákazníků, kteří stále vyžadují klasický kapesní počítač. Současně ale společnost uvedla na trh několik smartphonů řady Treo, které jí pomáhají zvedat zisky.
HP
Hewlett-Packard zůstal jasnou dvojkou tohoto tržního segmentu. HP se neostýchal uvést na trh nové modely a připravil přístroje rx4240 Mobile Media Companion a rx5915 Travel Companion, které jsou zaměřené na multimédia a navigaci. Nadále se výrobce věnoval i oblasti kombinovaných zařízení, když uvedl model 510 Voice Messenger, což je první kombinované zařízení tohoto výrobce s pouze numerickou klávesnicí.
Mio
Mio si upevnilo pozici trojky na trhu, když se mu jako jedinému z top 5 podařilo zvýšit prodeje. Poodskočilo tak čtvrtému Dellu. Růst prodejů byl způsoben uvedením dvou nových zařízení na trh, konkrétně modelů P350 a P550. Jako u ostatních modelů, i zde Mio spoléhá především na navigační schopnosti svých produktů.
Dell
Dell započal rok 2007 s prodeji poměrně hluboko pod hranicí 100 000 kusů. Tak málo kapesních počítačů prodal tento americký výrobce naposledy v roce 2002. Dell totiž neoznámil žádného nástupce svého modelu Axim X51 a stahuje se z trhu. Místo toho bude na svých stránkách prodávat produkty ostatních výrobců. Technická podpora stávající řady Axim bude nadále pokračovat, stejně jako prodeje modelu X51, který Dell postupně vyprodá.
Sharp
Sharp je tím posledním, kdo se vešel do první pětky. Prodeje jeho řady Zaurus však zaznamenaly zdaleka největší pokles ze všech vedoucích prodejců. Na rozdíl od ostatních se však jeho kapesní počítače prodávají pouze v Japonsku. Těsně za Sharpem je několik dalších výrobců, jako Medion, ASUSTek a Acer, kteří rovněž všichni zaznamenali pokles prodejů.
Výrobce
|
prodeje Q1/2007
|
tržní podíl Q1/2007
|
prodeje Q1/2006
|
tržní podíl Q1/2006
|
růst Q1-07/Q1-06
|
Palm
|
295,250
|
32.1%
|
475,000
|
30.7%
|
-37.8%
|
HP
|
199,400
|
21.7%
|
346,000
|
22.3%
|
-42.4%
|
Mio
|
138,631
|
15.1%
|
104,609
|
6.8%
|
32.5%
|
Dell
|
78,000
|
8.5%
|
143,100
|
9.2%
|
-45.5%
|
Sharp
|
44,000
|
4.8%
|
99,000
|
6.4%
|
-55.6%
|
ostatní
|
164,635
|
17.9%
|
381,490
|
24.6%
|
-56.8%
|
Celkem
|
919,916
|
100.0%
|
1,549,199
|
100.0%
|
-40.6%
|
Zdroj: IDC
|
|