Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy

Autor: nexus6 - 26.02.2009, 5556 čtenářů


Hardware a příslušenství Na letošním barcelonském Mobile World Congress Palm rozhodně nemohl chybět. Jeho novinka Pre upoutává ohromnou pozornost a tak výrobce samozřejmě nevynechal jednu z nejlepších možností, jak Pre předvést evropskému publiku. My jsme si s ním v Barceloně vyhráli a přinášíme vám naše první dojmy.





Palm Pre je vpravdě revoluční přístroj a to nejen v rámci "svého domu". Prakticky celá laická i odborná veřejnost se shoduje na tom, že po Apple iPhonu je Pre po delší době opravdu zajímavou novinkou, která posouvá svět mobilních telefonů o kousek dál. Pre toho dosahuje pomocí nového operačního systému nazvaného webOS. Jeho vychytávky jsme si mohli sami vyzkoušet v Barceloně.



A upřímně řečeno, jsme doslova nadšeni! Pre vypadá velmi dobře už na pohled a na omak, to pravé se však skrývá uvnitř. Palm vsadil na řadu standardních řešení jak z hlediska hardwarového, tak softwarového. Po hardwarové stránce jde o opravdu velmi dobře provedený kousek – najdeme tu standardní 3,5milimetrový Jack, microUSB konektor nebo třeba podporu USB mass storage. Třímegapixelový fotoaparát má automatické ostření a přisvětlovací diodu.



Bluetooth bude mít plnou podporu všech obvyklých profilů a telefon půjde použít i jako modem k počítači. To jsou většinou vlastnosti, které byly iPhonu a některým potenciálním konkurentům často vytýkány a Palm si tedy dal velký pozor, aby splnil očekávání zákazníků.



Nad konkurencí vyniká Pre také jednou neobvyklou kombinací – má dotykový displej s relativně velkou úhlopříčkou 3,1 palce, zároveň však disponuje vysouvací qwerty klávesnicí. Tato kombinace se přitom dnes tak moc nenosí, v módě jsou především dotykové displej. Pre je přitom překvapivě kompaktní telefon, ačkoliv by se právě díky přítomnosti klávesnice a velkého displeje dal očekávat opak. Je i příjemně tenké a díky svému oblému tvaru výborně sedne do ruky. Palm si dal opravdu záležet.



Na výstavišti v Barceloně Palm předváděl poprvé UMTS verzi Pre, takže jsme si mohli pěkně vyzkoušet a prohlédnout, jak telefon opravdu funguje po přihlášení do sítě. A musíme říci, že jsme byli příjemně překvapeni. WebOS je opravdu rychlý a plynule fungující operační systém, kterému nevadí ani množství najednou spuštěných aplikací. To, jak funguje, si můžete prohlédnout na spoustě videí na Internetu, ale osobní zkušenost taková prohlídka rozhodně nenahradí.



Teprve když máte možnost sledovat, jak se přístroj chová nebo jej přímo ovládat na živo, vyniknou všechny klady nového systému. Pre se ovládá především přes dotykový displej. Prakticky jediným mechanickým ovládacím prvkem je tlačítko vprostřed pod ním – vypadá, jako by šlo o trackball známý třeba ze smartphonů BlackBerry nebo z T-Mobile G1, ve skutečnosti je to ale jenom tlačítko. Možná tento fakt je asi jedinou možnou vadou na kráse ovládání systému – pokud by totiž tlačítko bylo zároveň trackballem, uživatel by nemusel třeba při skrolování v nabídce sahat na displej.



S tím si totiž jinak vyhraje opravdu hodně. V základu si přitom při ovládání vystačíte právě s tlačítkem pod diplejem a s několika základními gesty. Ta se provádí na ploše těsně pod displejem v okolí onoho jediného tlačítka. Tah zprava doleva směrem k tlačítku například znamená krok zpět a to kdykoliv a kdekoliv. Tah zprava vzhůru přes displej vyvolá launcher aplikací. Pokud při tomto tahu prst z displeje nesundáte, ale naopak jej na displeji necháte, místo launcheru se vám pod prstem objeví nabídka pěti vámi nejoblíbenějších aplikací. Tažením prstu po ní můžete jednu z těchto aplikací spustit.



Tahy a přechody v systému jsou graficky velmi efektně vyřešeny a přitom je vše velmi svižné. Pravda, do rychlostí Palm OS před dobou NVFS pamětí má webOS daleko, ale prakticky to samé můžeme prohlásit o kterémkoliv současném operačním systému v mobilních telefonech, snad kromě BlackBerry OS. V drtivé většině případů mohou ale za zpomalení právě efektní animace, které si musí uživatel prohlédnout. Grafické vyladění systémů je dnes prostě velmi důležitým aspektem, protože právě efektnost mnohdy dané přístroje prodává. Pre nebude v tomto případě výjimkou, jeho systém ale nebude animacemi zbytečně otravovat.



Velkou výhodou webOS je totiž fakt, že i ty nejzastrčenější funkce jsou k dispozici prakticky okamžitě. Launcher totiž můžete výše zmíněným gestem vyvolat odkudkoliv a ihned tak lze spustit další aplikaci. A to bez nějakého viditelného zpomalení celého přístroje. Aplikací může být klidně desítka a Pre stále funguje stejně svižně, jako když je spuštěná jen jedna.



Naprosto geniální je pak způsob, jakým Pre zvládá multitasking a přepínání mezi aplikacemi. K tomu slouží právě tlačítko pod displejem. Po jeho stisku se vždy objeví takzvaný Card view – tedy seznam karet se všemi spuštěnými aplikacemi. Ten může mít několik podob, ale princip je vždy stejný – mezi kartami lze listovat a klepnutím prstem na právě vybranou kartu se přepnete do dané aplikace, kterou v tu chvíli karta reprezentuje.



Karty nejsou žádným statickým obrázkem, ale zcela funční aplikací – karty si tak můžete představit jako okna ve Windows, která nemáte maximalizovaná do pohledu přes celou obrazovku. V mnoha případech se tak ani vlastně do požadované aplikace nemusíte úplně přepínat a požadovaný úkon vyřídíte v pohledu Card view. Velmi efektní ale také efektivní je způsob zavírání již nepotřebných programů – v seznamu karet takovou prostě tahem prstem zahodíte za horní okraj displeje.



Naše první zkušenosti ukazují, že právě pohodlná práce s více aplikacemi najednou bude asi největší konkurenční výhodou webOS. Žádný jiný operační systém nemá manipulaci s aplikacemi vyřešenou tak dobře, jako webOS.



Nový systém se ale bude uživatelům zamlouvat i z mnoha dalších důvodů. Nám se například velmi líbí způsob, jakým webOS upozorňuje na jakékoliv události. Palm šel na tuto oblast opět úplně jinak, než prakticky všichni konkurenti. U jakéhokoliv mobilního telefonu znamená oznámení události to, že uživatel musí přerušit aktuální činnost a události věnovat pozornost – příchozí SMS zprávu musí přečíst (nebo ji zamítnout a nechat na přečtení později), podobné je to s různými alarmy nebo oznámeními o zameškaných hovorech.



U webOS se ale žádné přerušování stávající činnosti nekoná. Patřičné upozornění se pouze zobrazí ve spodní části displeje a okno aktuálně používané aplikace se jednoduše jen o tuto část zmenší. Upozornění zůstane v této oblasti aktivní do té doby, dokud s ním uživatel něco neprovede, ale k akci jej vlastně nenutí.



V klidu tak můžete třeba dokončit psaní aktuální SMS zprávy a pak teprve si přečíst tu nově příchozí. Obdobně jako upozornění se umí chovat třeba i hudební přehrávač a to včetně jeho ovládacích prvků. Z kterékoliv aplikace tak můžete současně ovládat přehrávání hudby, pruh s přehrávačem přitom na displeji zabere doslova jen pár pixelů, takže nijak nepřekáží při běžné práci.



Výborně je ve webOS řešena i textová komunikace s ostatními uživateli. Systém totiž zprávy ukazuje a spravuje v jednotném prostředí. V každé situaci si můžete vybrat, jakým způsobem si právě přejete daný kontakt oslovit. Na výběr je SMS, e-mail nebo instant messagin. Systém vám navíc jasně ukáže, že je daný člověk právě dostupný na svém e-mailu, nebo na instant messengeru. Z Facebooku zase dovede systém importovat kontakty a přiřadit je k již existujícímu záznamu.



Provázanost s Internetem je u Pre opravdu veliká. Přístroj ale samozřejmě umí pracovat i bez něho. Zatím zůstává otázkou, jak bude řešena prvotní synchronizace kontaktů. Dá se předpokládat, že bude možná i s vaším počítačem, ale jinak to vypadá, že Pre bude jedním z průkopníků synchronizace s internetovým účtem. Něco podobného již Palm kdysi zkoušel v podobě ukončených projektů MyPalm beta a Palm Backup Beta. Synchronizace čehokoliv s Internetem se v poslední době stává velkou módou a dočkáme se jí třeba i u Windows Mobile.



Mnoho firem ji začíná nabízet pro všemožné operační systémy jakožto aplikaci třetích stran. U Palmu zatím ale tato synchronizace nemá zcela jasné obrysy – víme, že Pre si umí vzít data z Gmailu (a dalších Google aplikací) a Facebooku, pravděpodobně také z firemního Exchange serveru, zda ale Palm nabídne třeba své vlastní jednotné řešení, zatím úplně jasné není.



Nejasností kolem webOS je ale podstatně více. V Barceloně jednu z nich Palm odkryl – systém bude podporovat Adobe Flash, Palm se totiž přidal k iniciativě Open Screen Project. V Pre tak bude standardně zabudovaný Flash Player. Zatím ale není jasné, zda bude možné pro Pre vytvářet i náročné aplikace v podobě 3D her a dalších programů. Prozatimní SDK založené na čistě webových programovacích jazycích totiž tuto možnost nedává. Zatím je tedy tato vlastnost brána jako největší nedostatek nového systému, ale nechme se překvapit. Je dost pravděpodobné, že dříve nebo později Palm povolí psát pro webOS i nativní C++ aplikace.



Naše první setkání s Palmem Pre bylo opravdu plné pozitiv. Jak telefon tak především nový operační systém se nám opravdu velmi líbí a důležité je to, že stejný dojem zanechává Palm snad ve všech, kteří měli šanci si jeho novou kombinaci vyzkoušet. Pre rozhodně nebude zařízení zcela bez chyb a stejně tak webOS nebude absolutně dokonalým operačním systémem, ale v obou případech se zdá, že Palmu se nějakým zázrakem podařilo se k ideálu velmi přiblížit.

Otázkou ovšem zůstává, kdy toto přibližení budeme moci okusit v praxi. Palm totiž stále mlčí ohledně uvedení Pre na trh. U operátora Sprint se má přístroj objevit ještě v první polovině tohoto roku, u evropské varianty ale nebyla doposud dostupnost nijak upřesněna. Pre ovšem budí veliký zájem a tak by bylo logické, aby Palm s jeho uvedením i na evropský trh nijak neotálel. Vše ale také záleží na tom, jak se Palm dohodne s operátory. Zatím mnoho indicií nasvědčuje tomu, že by se Pre mohlo prodávat u Vodafonu. Tento operátor je totiž tradičním dlouhodobým partnerem Palmu. A navíc, jakoby náhodou, všechna v Barceloně předváděná Pre běžela právě v síti tohoto červeného operátora.





 
   Související odkazy
· Více o tématu Hardware a příslušenství
· Další články od autora nexus6


Nejčtenější článek na téma Hardware a příslušenství:
Megarecenze Palm Treo 750v (1. část)


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.88
Účastníků: 9

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Hardware a příslušenství

"Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy" | Přihlásit/Registrovat | 24 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: wirgil (email je skrytý) - 26.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Jste první, kdo oficiálně tvrdí, že nový Palm Pre má slot na externí kartu.
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: ZoZo (email je skrytý) - 26.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Nejak jsem tam tu zminku nenasel.
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: vrty (vrty@seznam.cz) - 26.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://chalooopka.unas.cz/palm
 
vždyť o slotu se v článku vůbec nepíše? Mě spíš překvapil autofokus, znamená to tedy, že to bude mít podobný foťák jako mají Sony-Ericsony?
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: wirgil (email je skrytý) - 26.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Jejda, já se nějak ukouk.. Tak prd, velebnosti.

Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: gamebler01 (email je skrytý) - 26.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.sdhdrnholc.cz
Taky nevím, kde vzal ten slot.

Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: Skorpi (email je skrytý) - 27.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://pidu.ic.cz
Já bych měl dotaz na autora, zda nevím, jestli se dá nastavit velikost písma v systému. A to souvisí s otázkou, zda mu nepřišla písmena příliš malá? Myslím třeba v kalendáři a tak. Mám takový pocit, že někdy výrobci zapomínají že lidské oči se nevyvíjí tak rychle jako mobility :)
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: nexus6 (email je skrytý) - 27.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=24
 
Písmo mi nijak malé nepřišlo, naopak se domnívám, že Pre místy používá docela veliký font. I když pravda, kalendář toho není tím pravým důkazem. O možnosti změny velikosti písma přímo v systému bohužel nic nevím. Ale dovolím si trochu zaspekulovat - webOS je systém postavený na úplně jiné bázi, než současné systémy a měl by být daleko flexibilnější. Proto by změna velikosti fontu snad možná být měla.
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 28.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
V PALM OS nabízí změnu velikosti písma většina aplikací, tak to snad půjde. Doufám, že se nepoučili od Microsoftu, který by měl dodávat se svými výrobky lupu :-)

PalmŽ Touchstone (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 28.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Viděl to už někdo ? Byla by to první bezdrátová nabíječka!
Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 28.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Palm Touchstone charging dock
Re: Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: proky (email je skrytý) - 28.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Hm, možná myslíš v této branži, ale třeba elektrické kartáčky na zuby se nabíjejí bezdrátově již nějakou dobu... jo a z nějakého mě neznámého důvodu se mi nechtěl zobrazit antispam obrázek, musel jsem si ho ze zdrojáku najít sám... zkusím to později, jestli to bude dělat znova...
Re: Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: proky (email je skrytý) - 28.02.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
už to chodí, asi chyba prohlížeče, nebo utnuté načítání...
Re: Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 01.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Elektrické kartáčky se už dlouho dělají s bezdrátovou nabíječkou - asi to je dáno tvarem elektrického kartáčku. Mobil s bezdrátovou nabíječkou jsem ještě neviděl.
Re: Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: proky (email je skrytý) - 01.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
nabíjení pomocí elektrickomagnetické indukce je na tvaru nezávislé. potřebujete jen dvě cívky... Nezpochybňuji vaše tvrzení, že žádné mobilní zařízení dosud nebylo tímto systémem nabíjení vybaveno, v tom máte pravdu. Jen zdůrazňuji, že ta technologie je docela jednoduchá. Co bránilo jejímu rozšíření můžeme jen spekulovat. Jistá je asi vyšší cena, nižší účinnost a rychlost nabíjení. Možná lenost výrobců? Ale to se mi moc nezdá...
Re: Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: Skorpi (email je skrytý) - 02.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://pidu.ic.cz
 
Můj názor je že to je kvůli energii. Např. moje Nokie po vytáhnutí kabelu z přístroje na mně vybafne s tím, že mám vypojit nabíječku ze sítě a šetřit tak naše životní prostředí. Masové nasazení nabíjení indukčně, s nižší účinností, by jistě mělo nemalý vliv na zvýšení ztrát. A aby to indukční nabíjení přinášelo opravdu něco navíc, mělo by být stále zapojené v síti a být kdykoli k dispozici. No a to jsou další promrhané energie. Naproti tomu kabel je rychlý, spolehlivý, výborná účinnost.
Re: Palm Touchstone charging dock (Hodnocení: 1)
Od: proky (email je skrytý) - 02.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Souhlasím. Na druhou stranu myšlenka, že telefon "jen tak" někam odložíš a on se ti nabíjí, aniž by ses musel starat o správné spojení s konektorem je zajímavá. Navíc u takového spojení se ti "nevyčvachtá" konektor... ;o)

Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 03.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
6) „Až příliš dotyků“ Ze začátku je používání prstů úplně ke všemu zábavné, později ale zjistíte, že na přístroji s běžnými tlačítky nebo klávesnicí zkrátka uděláte většinu operací mnohem rychleji. 7) Nutnost používat obě ruce Pravdou je, že na iPhonu je pomocí jedné ruky možné udělat naprosté minimum operací. Často je to velká nevýhoda, ne vždy totiž máte k dispozici obě ruce. Tohle je z článku na PDAsoftu, tohle jsou nevýhody iPhone, mám bohužel dojem, že se PALM nepoučil :-)
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: Badel (email je skrytý) - 03.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=19
 
Já si to nemyslím. Tím, že je tu klávesnice, bude možné zařízení customizovat tak, aby ovládání bylo zároveň podobné jak iPhonu, tak ale i třeba Centru. Což je z mnoha hledisek ideální...
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 03.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Nó nahradit tkaničky u bot se také téměř podařilo. A s tejné to bude s mechanickými tlačítky. Kdypak vyjdou druhé dojmy z Barcelony? :-)
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: Badel (email je skrytý) - 03.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.palmhelp.cz/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=19
 
Tvojí odpověď jsem nějak nepochopil. Nezamlouvá se ti ovládání iPhonu ani Centra? Nebo jak to myslíš?
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 04.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Ano přesně tak, móda dotykového ovládání gesty časem opadne, výrobci si ale zatím trochu vylepší zisky a za pár let už si nikdo nebude pamatovat, že něco takového vůbec existovalo. Asi jako byly v módě suché zipy místo tkaniček u bot :-)
Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: tondapirko (email je skrytý) - 10.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Ostatně si myslím, že na takové dotykové obrazovce nefunguje stylus, takže budem malovat a kreslit prsty nebo jak? Tak s tím ať se jdou vycpat. Snad tahle móda brzy pomine a stylus se zase brzy vrátíííí :-)

Re: Palm Pre živě z Barcelony - naše první dojmy (Hodnocení: 1)
Od: -bogota- (email je skrytý) - 11.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
No, popravde receno, pokud si prohlednete na Youtabu videa s Palm Pre a podivate se pozorne, tak neni o co stat. Rychlost systemu neni nikterak omracujici v porovnani treba s iPhonem. A pokud jde o ovladani, kdyz jsem videl jak se snazi ovladat Pre na plose pod displejem pomoci gest, musel jsem se smat. Spatna citlivost, nektera gesta bylo treba provest i 4x-5x nez predvadejici dosahl vysledku. A pokud jde o display, 3,1" nei nic tak omracujiciho. Dnesni zarizeni maji bezne uhlopricku 2,8" ta o kolik je to vic ? O 7 mm ! To je smesne. Kdyby radeji pouzily 4"display se solidnim rozliseni, kdyz uz to ma byt zarizeni urcene ke komunikaci. Aby se webove stranky daly zobrazit alespon trochu rozumne. Podle meho nazoru to bude dalsi nedotazena hracka jako TX, kterou si koupi jen nadsenci.

telefonování (Hodnocení: 1)
Od: jplisek (email je skrytý) - 22.03.2009
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.sweb.cz/palmovnik
Mě by zajímalo, jak například vypadá obrazovka při příchozím hovoru. Co se všechno objeví za informace o volajícím. N acetnru toho moc nevidím. Bylo by cfajn, kdyby to zobrazovalo třeba odkud je volající (firma, pozice ...). Neviděl jsem jediný video ani screenshot příchozího hovoru na Palm Pre. Máte nějaké infomrace? Honza

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412