SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)

Autor: Musketeer - 14.10.2008, 5737 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme další část manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0. Tématem aktuálního dílu bude vše kolem prohlížení karet - jak je pohodlně procházet bez stylusu, jak kartu otočit atd.



14. Prohlížení karet

Obrazovka Card View (pohled na karty) nám umožňuje prohlížet všechny položky ve stávající kategorii tak, jako by šlo o běžný balíček karet, kde je umístěna jedna karta na druhé. Lze si nechat samozřejmě zobrazit obě strany karty - tedy část s otázkou i odpovědí. Mezi kartami lze pohodlně přecházet. A ještě jedna drobnost - karty jsou v balíčku setříděny stejně, jako na obrazovce Card List (výpis karet ve zvolené kategorii).





14.1. Standardní navigace a posouvání

K převrácení karty ze strany s otázkou na stranu s odpovědí (a naopak) slouží tlačítka [Q] a [A] v dolní části.




K přechodu na předchozí či následující karty lze použít šipek vpravo dole (směry vlevo a vpravo). Pokud nám náhodou některá z šipek listující kartami zmizí, znamená to jediné - jsme na konci "hromádky".

Šipky nahoru a dolů využijeme pro změnu tehdy, když máme na kartě velké množství textu a nevidíme jej všechen najednou. Stisk malé šipky nahoru posunuje text nahoru, šipka dolu posunuje výpis text dolů.




Aplikace SuperMemo svede pro posun nastavit jeho rychlost i vzdálenost. Aktivujme menu tapnutím do horní části a zde poté vyberme Scrolling. Jak vidíme, program umí nastavit obojí samostatně pro posun nahoru i dolů, nic nám tak nebrání mít třeba karty, jež se posunují nahoru rychle a dolů pomalu.




Připomeňme, že čím vyšší hodnoty na škále 1-10 nastavíme, tím větší daná hodnota bude. Jednička značí pomalý posun a krátké vzdálenosti a desítka pro změnu rychlý posun a dlouhé vzdálenosti. Pro rychlé nastavení maximálních hodnot stačí tapnout na číslo v rámečku.




Tato nastavení rychlosti scrollingu budou kromě prohlížení karet platná i pro drilly a testy. To analogicky znamená, že k nastavení obou položek lze stejně přistupovat i právě z drillů či testů.


14.2. Navigace a posouvání bez stylusu

Vybraný balíček karet však můžeme procházet i bez toho, že bychom museli vytahovat stylus. To je praktické za situací, kdy máme druhou ruku zaměstnanou jinak.




Aby za této situace aplikační tlačítka dole získala svoji původní funkci, je nutno nejprve opustit obrazovku Card View, případně postačí i tapnout na nějaké tlačítko na Graffiti plošce - nejraději [Menu].

K převrácení karty ze strany "otázkové" na "odpovědní" a naopak použijme křížový ovladač a směr nahoru (to mimochodem funguje i u testů a drillů).




Pokud je na kartě více textu, nežli je možno najednou zobrazit, můžeme k listování nahoru/dolů opět využít křížového ovladače.




Pro přechod na předchozí kartu v hromádce použijme tlačítko 1, 3 či ovladač ve směru doleva. Pokud jakýkoliv z těchto prvků držíme déle, listování kartami probíhá rychleji.




K přesunutí na další kartu použijeme aplikační tlačítka 2, 4 nebo směr doprava. I tentokrát delší stisk zpřístupní rychlé listování.




Ke schválení karty do výukového procesu SuperMemo stiskněme středovou část křížového ovladače.




Detaily o kartě nám ukáže pohyb ovladače ve směru dolů. Jestliže chceme, aby se tato obrazovka ukazovala u každé karty automaticky, stačí zde zatrhnout volbu Pop-up Details.




Jestliže jsme nechali "zafajfkované" Pop-up Details, pak toto okno zavře jakékoliv tlačítko 1-4 nebo středová část ovladače.


14.3. Schválení karty

Za situace, kdy narazíme na kartu, jež dosud nebyla angažována do výukového procesu, poznáme ji podle toho, že v dolní části zobrazí tlačítko [Commit]. V případě, že karta již schválená je, tlačítko se nezobrazí.





Stisknutím [Commit] sdělujeme programu něco jako: "Právě jsem se tuto kartu naučil a chci, abych na ní uvedený údaj nikdy nezapomněl - zařaď ji do drillů i testů."


14.4. Editace karty

Jestliže chceme upravit nějakou prohlíženou kartu, je třeba se nejprve přepnout do editačního režimu.





To provedeme velmi jednoduše - stačí tapnout kamkoliv na kartu a jsme hned přesunuti do editačního okna Card Edit.





Lze však použít i jiných cest - v menu na záložce Card zvolíme Edit, případně napíšeme na Graffiti plošce Enter/Return (pohyb z horního pravého rohu do levého spodního).


14.5. Příkazy v menu

Pro otevření menu lze použít tradičního systémového zástupce nacházejícího se v oblasti Graffiti plošky (reálné či virtuální). Menu však můžeme aktivovat i tapnutím do horní oblasti karty. Stejně lze do menu přistupovat i v drillech a testech.





Aktuálně zobrazené Card menu obsahuje celkem 6 operací, které se týkají právě aktivní karty. Příkaz Reverse je aplikován na všechny karty v databázi a Scrolling účinkuje na všechny karty ve všech databázích.

1. Edit - přepíná do editačního okna.
2. Drill - vloží kartu do drillu (pokud tam už je, nic se nestane).
3. Reset - resetuje u karty kompletně všechna data zařazená do výukového procesu (když to zkusíme u neschválené karty, nic se nestane).
4. Delete - smaže vybranou kartu z databáze i s jejím výukovým procesem. Pozor, kartu nelze obnovit!
5. Flip - překlopí kartu na druhou stranu.
6. Details - nás přesune do obrazovky Card Details.
7. Reverse - prohodí u všech karet v databázi stranu s otázkou a stranu s odpovědí. To je praktické třeba při učení slovíček.
8. Scrolling - otevírá okno s možností nastavení rychlosti scrollingu a vzdálenosti.





Jak je zvykem u většiny Palm OS aplikací a jak to dělá i SuperMemo, každá z funkcí má svoji příslušnou zkratku. Často používané funkce tak lze obvykle napsáním jediného znaku znatelně urychlit.


14.6. Použití externí klávesničky

Stejně jako v předchozích sekcích, i v této lze ke zrychlení práce úspěšně používat hardwarovou klávesnici (integrovanou či externí). Seznam funkčních zkratek najdete zde.

Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.75
Účastníků: 4

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412