SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)

Autor: Musketeer - 23.09.2008, 5762 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme další část manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0. Minule jsme absolvovali úvod do práce s kartami, takže dnes je před námi dokončení tohoto tématu.





11.6. Třídění

Karty v databázi se řadí abecedně dle libovolného ze šesti polí v záhlaví. Právě vybrané pole, podle kterého se třídí, je vždy v záhlaví vysvíceno.




Jestliže má řádek v záhlaví napravo od vybrané položky malou hvězdičkou, pak to znamená, že dotyčný sloupec není setříděn. Šipka naopak sděluje, že již seřazen je. S ohledem na logiku uspořádání můžeme abecedně třídit vždy jen podle jednoho sloupce, setřídit oba by nešlo z toho prostého důvodu, že by se pomíchaly otázky a odpovědi. Dodejme ještě, že šipka mířící dolů indikuje tradiční třídění od A do Z. Šipka nahoru pro změnu značí sorting od Z do A.




V našem konkrétním případě je kategorie "Animals" setříděna od A do Z dle pole "French". V případě, že chceme setřídit sloupec opačný, pak postačí tapnout na jeho hvězdičku v záhlaví + případně vybrat jiné pole podle našich požadavků.




K třídění ještě jedna důležitá poznámka - jde o velice náročnou činnost, která trvá nějaký čas. Pro příklad - sortování 1 000 karet na starších přístrojích zabere klidně i 20 - 30 s. Pokud tedy plánujete řadit své karty často, raději zvažte, zda nebude vhodnější roztřídit je do více menších kategorií ("Zvířata 1" a "Zvířata 2" apod.).




Za situace, kdy chcete použít obráceného alfabetického třídění, je nutno na hvězdičku poklepat nikoliv jen jednou, ale rovnou dvakrát. Tato technika se dá použít i k obrácení již existujícího alfabetického setřídění - zkrátka na šipku tapněte znovu a pořadí třídění se obrátí. Na rozdíl od pracného nového třídění je obrácení již existujícího sortu okamžité.

A jeden tip - jestliže máte vybranou kartu, provádíte obrácený sorting a zmizí vám tato karta z dohledu, jelikož se změnila její pozice, nezoufejte, stačí stisknout Enter (Return) či na Graffiti plošce udělat čárku z pravého horního rohu do levého dolního a karta je opět po ruce.


11.7. Hledání

V případě, že chceme v aktuální kategorii nějakou kartu najít, je třeba použít vyhledávacího políčka Look Up dole. Jeho funkce je naprosto stejná, jako u toho ve vestavěném systémovém adresáři. Jakmile začneme zadávat první písmena do políčka, výpis karet se automaticky přesune na výraz, který tomu zadanému nejvíce vyhovuje. V případě, že chceme zrušit aktivní řetězec z Look Up linky, lze smazat její obsah pomocí Backspace či příslušeného Graffiti znaku.




Mějte na paměti, že funkce Look Up funguje pouze tehdy, když máte karty setříděné. Jestliže karty zamícháte pomocí speciálního příkazu Shuffle (je v menu), pak Look Up nelze použít.


11.8. Posun

V situacích, kdy budeme mít v právě aktivní kategorii více nežli 10 karet, nevejdou se samozřejmě všechny najednou na displej. V podobných případech se objeví napravo od výpisu karet posuvník s táhlem i mezními šipkami. Tapnutím do tečkované oblasti nad/pod posuvník lze listovat po stránkách, na šipky nahoru/dolu po jedné položce. Ani tentokrát nám nic nebrání používat k tomuto účelu hardwarových šipek.




Jestliže máme vybranou (a tudíž i vysvícenou) kartu a "odscrollujeme" pryč, takže už není viditelná, lze ji vrátit do obrazu klávesovým či Graffiti příkazem Enter/Return. To mimochodem znamená, že se tato vlastnost dá použít jako praktická záložka.

11.9. Prohlížení karet

Pokud chcete při procházení výpisem vidět zvolenou kartu celou najednou, je nutno na ni tapnout, případně použít Graffiti glyf pro Return/Enter.




V situacích, kdy chceme vidět kartu sice zvolenou, avšak odsunutou někam mimo obraz, je nutno provést tyto chvaty dva - první vrátí zvolenou kartu do obrazu a druhý ji otevře.




O prohlížení karet budeme již brzy mluvit ve zvláštní kapitole.

11.10. Editace karet

Jestliže máte v úmyslu vybrat ve výpisu karet nějakou pro editaci, je nutno postupovat následovně - nejprve na kartu tapněte jako při běžném prohlížení. Poté, co se otevře, opět tapněte kdekoliv na kartě či napište Enter glyf na Graffiti plošce. V případě, že zvolená karta vidět není, a vy ji přesto chcete editovat, lze použít 3x Enter.




Také editační pohled bude probrán v jedné z dalších kapitol.

11.11. Funkce v menu

Jak je u palmů zvykem, aplikační menu otevřeme tapnutím buď na jeho horní lištu, případně na menu piktogram vlevo od Graffiti plošky. V menu jsou k nalezení celkem 4 příkazy, které se bez výjimky vždy týkají všech karet v kategorii.




1. Commit - slouží ke schválení všech karet, u kterých tak ještě nebylo učiněno v dané kategorii. Po aktivaci této položky se malé ikony u všech karet změní na list s ohnutým rohem, jenž symbolizuje zařazení do výukového procesu. Pokud jsou již všechny karty přijaty, pak tato funkce naoko nic neudělá.

2. Drill - příkaz vloží všechny karty z aktuální kategorie, u nichž k tomu ještě nedošlo, do drillu.

3. Reset - s pomocí této volby lze provést přesný opak bodu 1. Zatímco Commit karty do výukového procesu schvaloval, Reset je z něj naopak vyřazuje. Reset aplikovaný na kategorii zkrátka zajistí, že se tyto karty vyřadí z memorovacího procesu. Pozor - toto nemaže karty, ale jen uložená "studijní" data o nich! Po použití Resetu se změní veškeré ikonky na malou kuličku. Stejně jako v případě Commit příkazu, pokud v kategorii již není žádná angažovaná karta, pak Reset naoko nic neudělá.

4. Shuffle - míchá karty a vytvoří z nich náhodnou řadu. Tuto lze pochopitelně kdykoliv opět setřídit.




Pokud se pozorně podíváte na otevřené menu, jistě vám neunikne fakt, že s každou z těchto funkcí je spojen její Graffiti glyf. Pro rychlé provedení dané akce tak stačí napsat stylusem patřičnou zkratku (Commit - L, Drill - A, Reset - R a Shuffle - S) na Graffiti plošce.

O dalších operacích s kategoriemi (třeba mazání všech karet) si povíme v jednom z dalších pokračování věnovaném práci s kategoriemi.


11.12. Uzavření databáze

Pro zavření právě aktuální databáze je nutno tapnout na ikonu domečku vpravo dole.




To nás okamžitě vrátí do starého známého výpisu dostupných databází, kde můžeme otevřít dle libosti jinou či provádět další akce.





11.13. Používání externí klávesnice

Stejně jako v jiných oblastech aplikace SuperMemo, i v sekci věnované výpisu karet je možno si práci výrazně usnadnit použitím nějaké klávesničky. Bez dlouhých řečí - seznam použitých zkratek naleznete zde.

Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.5
Účastníků: 4

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412