SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)

Autor: Musketeer - 09.09.2008, 5685 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme další část manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0. Náš seriál se blíží zhruba ke své polovině a jeho dnešním tématem bude vše okolo drillů.





10. Drilly

V dnešní kapitole se naučíme vše okolo drillů - jak je provádět i jak v nich navigovat. Řeč bude o stejných třech fázích, jako u testu. Dále si povíme, jak na obrácené drilly, editaci, mazání, resetování a rovněž jak drillovat znalosti bez použití stylusu.

Drilly mohou být zahájeny ve výpisu databází, kde stačí u vybrané databáze klepnout na číslo udávající počet karet v drillu.


10.1. Dotazová fáze

U každé karty v drillu nám bude nejprve ukázána otázka. Po jejím přečtení a pochopení byste si měli vyvolat odpověď. Pokud si myslíte, že ji znáte, případně se domníváte, že odpovědět stejně nesvedete, je čas tapnout na tlačítko [Show Answer]. Toto odhalí správnou odpověď a vy můžete pokračovat do další fáze.





10.2. Fáze hodnocení dotazu

Poté, co se zobrazí správná odpověď, porovnejte ji s tou svojí připravenou v hlavě. Tak, hotovo? A nyní se ohodnoťte na prosté škále správně (Right) / špatně (Wrong). Jak vidíte, u drillů je hodnocení znatelně jednodušší, nežli u testů:

a) Right (perfektní odpověď - karta bude odstraněna z drillu).
b) Wrong (mizerná odpověď - karta v drillu zůstane a objeví se později znovu).



Jestliže chcete změnit svoje hodnocení, můžete kdykoliv tapnout na opačné tlačítko. Lze také právě zvolené hodnocení zrušit opakovaným tapnutím na ně. Jestliže si nejste jisti, co znamenají možné odpovědi, pak stejně jako v testu, i v drillu si můžete tapnutím na [?] nechat anglicky vypsat význam slov "Right" a "Wrong". Zde by však nemělo být problémů, jejich význam je vcelku jasný. Mimochodem, tlačítko [Wrong] je nastaveno jako výchozí, takže má automaticky vždy fokus.




Karty označené jako špatné se stále znovu a znovu po několika dalších kartách objevují v drillu, a to až do té doby, nežli je všechny zvládnete jako perfektní. Logicky, pokud jsou všechny karty v drillu označeny jako perfektní, drill končí.


10.3. Fáze učení

V případě, že vaše odpověď nebyla perfektní, pak byste se ji právě v této fázi měli naučit, pochopit a zapamatovat. Opět je na vás, jakou metodu zvolíte. Inspirovat se můžete v našich předchozích dílech a u problémových dotazů si vytvořit nějaký kontext, použít údaj ve větě a tu si zapsat či přečíst apod. To pomůže vašemu mozku lépe si zafixovat odpověď.




Poté, co jste se naučili správnou odpověď, tapněte na tlačítko [Next]. To vás přenese k nové kartě, kde začnete s drillem opět od fáze 10.1.





10.4. Obrácené drilly

S programem SuperMemo si můžete svoje karty v drillech kdykoliv obrátit. To vám umožní naučit se kvalitněji zadaná fakta v obou směrech. Funguje to tak, že pokud je tento režim aktivní, SuperMemo vám zobrazuje nejprve "odpověďovou" stranu a vy se snažíte vybavit si dotaz.

Je nutno zdůraznit, že tento režim není vhodný vždy a pro všechny druhy dat. Je ale ideálním u tzv. párových znalostí typu "hlavní město - země" (a naopak "země - hlavní město") či u slovníků všeho druhu.




Pro zapnutí/vypnutí obrácených drillů pro příslušnou databázi je nutno aktivovat menu (tradičně pomocí systémového tlačítko vlevo dole), v něm zvolit záložku Card a na ní položku Reverse. Následně se objeví dotazové okno se dvěma tlačítky žádající potvrzení, zda chcete drilly [Normal] (běžně) či [Reversed] (obráceně).


10.5. Navigace bez stylusu

Stejně jako v případě testů, i v drillech lze plně využít služeb rozhraní nevyžadujícího k operacím stylus. Při troše šikovnosti tak zvládneme obsluhu jednou rukou, což se leckdy může velmi hodit.

Opět jako v případě testů, i u drillů je původní systémová funkce u aplikačních tlačítek překryta ovládacím rozhraním SuperMema. Aby získala aplikační tlačítka opět svoji funkci zpět, je třeba nejprve opustit drill tapnutím kdekoliv nahoře na kartě.




Pro odhalení správné odpovědi lze (stejně jako v testech) použít tlačítek 2, 4 nebo centrální oblast křížového ovladače.




Ohodnocení správné odpovědi nám zajistí stisk tlačítek 1, 3 či ovladače do směrů vlevo a vpravo. Stisk hardwarových tlačítek opakovaně listuje oběma odpověďmi. I tentokrát je tlačítko [Wrong] předvybráno jako výchozí, takže když budete chtít označit odpověď jako špatnou, není třeba nikde nic mačkat.




Pro zobrazení další karty v drillu použijte (stejně jako u odkrývání odpovědi) tlačítek 2, 4 či centrální části ovladače.




Jestliže máte na kartě více textu, nežli je možno najednou zobrazit, lze se za pomoci hardwarových šipek nahoru a dolů procházet po stránce. Jak jsme již několikrát zdůraznili, rychlost scrollingu lze nastavit.




Pokud chcete vidět druhou stranu právě prohlížené karty, stačí na křížovém ovladači stisknout směr nahoru. Opakovaný stisk ji zase převrací zpět.




Směrem dolů se pro změnu ukáží detaily karty. Jestliže chcete detaily zobrazit u každé karty v drillu, je třeba "zafajfkovat" Pop-up in drills dole.




S aktivní volbou Pop-up in drills se vám u každé karty, ještě před tím, nežli se zobrazí, ukáže okno s detaily. Toto okno můžete zavřít jakýmkoliv z knoflíků - 1, 2, 3, 4 či středem ovladače.


10.6. Editace karet a další operace

I když jste právě uprostřed drillu, stále můžete používat řadu funkcí jako třeba kartu editovat, smazat či resetovat. I u drillů platí, stejně jako u testů, že lze provádět všechny operace, které fungují v Card View okně. O tom však až v některé z dalších kapitol.

Za situace, že chcete ukončit drill před jeho koncem, stačí tapnout na ikonku domečku vpravo dole. Drill lze opustit naprosto kdykoliv a v jakékoliv fázi. Po stisku tlačítka je aktuální drill zavřen a vy se přesunete na obrazovku s výpisem databází. Hodnocení u právě aktivní karty (je-li jaké) nebude bráno v potaz.


10.7. Používání externí klávesnice

Samozřejmě, opět jako v případě testů, i v drillech nám nic nebrání používat externí klávesničky. Majitele klávesniček všeho druhu proto i tentokrát odkazujeme na tabulku s výpisem namapovaných funkcí. A i dnes musíme doplnit upozornění, že různé funkce se mohou na různých modelech chovat různě či nemusí také fungovat vůbec.






Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - detaily databází (13. část)
SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.75
Účastníků: 4

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412