SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část) - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)

Autor: Musketeer - 19.08.2008, 5959 čtenářů


Software Každý týden vám přinášíme další díl manuálu pro některou z významných Palm OS aplikací. Tentokrát se zabýváme sharewarovým (19,95 USD) titulem SuperMemo 2.0. V dnešní kapitole si povíme o hlavní obrazovce SuperMemo aplikace; výpisu databází.





Jak taková obrazovka vypadá v praxi, můžete vidět na přiloženém screenshotu. Vzhled té vaší bude samozřejmě odlišný v závislosti na vámi nainstalovaných databázích (případně tam zprvu žádné nebudou).




7.1. Dva typy databázových ikon


První sloupec ve výpisu databází ukazuje ikonu databáze. Každá z databází má jednu ze dvou možných.

Malá hvězdička značí, že tato databáze ještě nebyla schválena. To dále znamená, že žádná z karet v této databázi doposud nebyla angažována a tudíž žádná z nich není součástí našeho výukového procesu. SuperMemo algoritmy podobné databáze ignorují. Platí zkrátka jednoduché pravidlo: "žádné angažované karty = žádný test". Přesto ale tato databáze může obsahovat drill, protože ten si na rozdíl od testů můžeme vytvářet sami. Drilly nemají žádný dopad na SuperMemo algoritmy.

Druhá ikona, dvojice obdélníků, symbolizuje sadu na sobě ležících karet a v protikladu k výše uvedené hvězdičce symbolizují schválenou databázi. Znamená to, že nejméně jedna karta z této databáze byla angažována. Jak vidíme na screenshotu, klidně můžeme mít v databázi jak test, tak drill.

Řádek dole se znakem "+" a nápisem Total vlevo dole udává, kolik máme položek v obou skupinách ve všech databázích dohromady (zobrazí se pochopitelně samostatně pro každou ze skupin).




7.2. Co představují databázová jména zobrazená písmem bold/standard?

Druhý sloupec databázového výpisu obsahuje jména databází. Každé z těchto jmen je zobrazeno buď tučně (bold) či standardním fontem.

Databázové jméno tučným boldem značí, že bychom dnes měli věnovat čas této databázi, jelikož má aspoň jednu kartu v testu či drillu. Jakmile oba splníme, test i drill, přepne se jméno do standardního fontu.

Jméno databáze vytištěné standardním písmem indikuje databázi, u níž není žádný test ani drill. Tím pádem s ní během aktuálního dne není nutné pracovat.

Totéž platí i pro spodní linku - pokud je výše aspoň jeden čekající test či drill v databázích, Total je zobrazen tučně. Pokud jsme všechny testy a drilly splnili, naše práce skončila a Total je opět zobrazen běžným písmem.

Mimochodem, pokud je jméno databáze příliš dlouhé, než aby se vešlo na řádek, je zkráceno za pomoci tří teček.




7.3. Výpis testů

Druhý sloupeček ve výpisu databází nám zobrazuje dostupné testy. Jestliže obsahuje některá z databází test, dá to najevo vypsáním počtu karet v tomto testu se nalézajících. Za předpokladu, že pro danou databázi test není připraven, nebude na tomto řádku žádná položka (dokonce ani "0").

Linka Total obsahuje již zmíněnou informaci o celkovém počtu karet ve všech testech.

Jestliže nebudou ve vašich databázích dostupné žádné testy, celý testový sloupeček bude ukryt.




7.4. Výpis drillů

Třetí sloupec ve výpisu databází ukazuje dostupné drilly. Jestliže obsahuje některá z databází drill, pak je nám zde sděleno, jaký počet karet obsahuje. Toto číslo je na stejném řádku, jako jméno databáze a údaj o počtu karet v testu. Jestliže nemáme žádný drill pro danou databázi, pak nebude uvedena žádná hodnota (opět ani "0").

I tentokrát pod položkou Total dole nalezneme celkový počet karet ve všech drillech.

Pokud nejsou žádné drilly k dispozici, pak stejně jako u testů je poslední sloupec ukryt.




7.5. Posun obrazovky

Za situace, kdy máme v SuperMemo programu více, jak 11 databází, již se nám všechny nevejdou na displej a objeví se tzv. posuvná lišta. Jak napovídá její jméno, lze ji využít pro procházení výpisu směrem nahoru či dolu.

Jak jsme z Palm OS platformy zvyklí, posouvat se můžeme hned několika způsoby. Jednak ji prostě "bafneme" stylusem a potáhneme, kam chceme. Za druhé postačí klepnout na tečky pod/nad aktuální pozicí lišty. Do třetice můžeme listovat tapáním na malé šipky na obou koncích lišty. A aby toho nebylo málo, můžeme také použít křížový ovladač a směry nahoru/dolu.


7.6. Práce s databází a detaily kolem

Jestliže se chceme dozvědět detaily o některé z databází, postačí tapnout na její ikonku. Toto otevře obrazovku Database Details, která obsahuje informace o zvolené databázi. Na této obrazovce lze také provádět některé operace s databází jako přejmenování, resetování či kompletní vymazání. O těchto možnostech budeme hovořit v příští části.




V případě, že se chceme dozvědět něco víc o všech databázích najednou, pak je nutno zvolit [+] na Total lince. Toto otevře obrazovku All Databases, jež obsahuje informace posbírané ze všech databází.

Na této obrazovce lze také novou databázi založit. Hned po spuštění, dokud ještě nemáme žádnou databázi vytvořenou, jsme na tuto skutečnost upozorněni v hlavním přehledu databází dole textem "New Database" namísto známého "Total". Program se nás tak snaží dostrkat co nejdříve a nejsnadněji k vytvoření nějakého toho materiálu. O obrazovce All Databases bude také brzy řeč.




7.7. Otevření databáze

Pro otevření libovolné databáze stačí tapnout na její jméno. Tím se otevře daná databáze do seznamového výpisu a my můžeme začít pracovat s kartami - prohlížet, editovat, vytvářet, ...




7.8. Zahájení testu

Pokud budeme chtít zahájit náš denní test, postačí tapnout na číslo zobrazující počet karet v testu. Tak test otevřeme a hned se mu můžeme začít věnovat.




7.9. Zahájení drillu

Jestliže máme v plánu začít s drillem, pak je třeba k jeho odstartování po vzoru testu výše tapnout na číslo udávající počet karet v drillu. Opět, stejně jako v případě výše zmíněného testu, se tak otevře drill a my se na něj okamžitě můžeme soustředit.






Pokračování článku:
SuperMemo 2.0 - jak na testy? (14. část)
SuperMemo 2.0 - drillujeme drilly (15. část)
SuperMemo 2.0 - hrajeme si s kartami (16. část)
SuperMemo 2.0 - hrátky s kartami podruhé (17. část)
SuperMemo 2.0 - detaily karet (18. část)
SuperMemo 2.0 - editace karet (19. část)
SuperMemo 2.0 - prohlížíme karty (20. část)
SuperMemo 2.0 - práce s kategoriemi (21. část)
SuperMemo 2.0 - prohledáváme data (22. část)
SuperMemo 2.0 - šablony (23. část)
SuperMemo 2.0 - zálohy a importy dat (24. část)
Předchozí části článku:
SuperMemo 2.0 - často kladené otázky (11. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (10. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (9. část)
SuperMemo 2.0 - jak znalosti správně formulovat? (8. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (7. část)
SuperMemo 2.0 - mýty a fakta o učení (6. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (5. část)
SuperMemo 2.0 - co je nového v poslední verzi? (4. část)
SuperMemo 2.0 - pár zásad pro kvalitní trénink (3. část)
SuperMemo 2.0 - významový slovník aneb ''O čem je a bude řeč'' (2. část)
SuperMemo 2.0 - co to je vlastně to SuperMemo? (1. část)




 
   Související odkazy
· Více o tématu Software
· Další články od autora Musketeer


Nejčtenější článek na téma Software:
Video pro Palm, zázrak jménem SmartMovie


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.25
Účastníků: 4

Velmi dobré

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Software

"SuperMemo 2.0 - začínáme pracovat s databázemi (12. část)" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412