Dnešní emulátor si představíme poněkud netradičně a to hlavně v souvislosti se hrou, kterou je možné s jeho pomocí spustit. Touto záležitostí je jedna z kultovních adventur od studia US Gold - Touche: The Adventures of the 5th Musketeer. Tak tedy jeden za všechny – všichni pro ScummVM!
Čistě oldschoolová adventura z produkce firmy jedné z nejpovolanějších – US Gold. Můžete se těšit na animované 2D prostředí, klikací systém inventáře a mnoho hádanek – od těch nejjednodušších až po některé značně frustrující. Vaše dobrodružství se odehrává ve Francii roku 1562. Ocitáte se v roli mladého mušketýra Geoffrei Le Bruna, který netouží po ničem jiném než po nějakém pořádném dobrodružství. Shodou náhod se přichomýtnete do společnosti zdejšího umírajícího šlechtice a v návalu velkodušnosti mu slíbíte, že ho dopravíte do Paříže k jeho právoplatnému dědici. Tak začíná velké dobrodružství, na nějž se spolu se svým duševně prostým sluhou Henrim vydáváte.
Hra je velmi vtipně napsaná (neangličtináři si ji moc nevychutnají) a svým občas černým a sarkastiským (ale inteligentním) humorem si vás získá hned od začátku. Jak známo, Francie konce 16. století byla proslulá nejen svou kulturou, ale také absolutní lhostejností k osobní hygieně. Nejvíce mi hlášky postav připomínají humor jiných úspěšných adventur - jako Monkey Islandu nebo série Discworld.
Hru Touche - The Adventures of the 5th Musketeer si na svém palmu zahrajete s využitím emulátoru ScummVM, jenž je známý už delší dobu. Díky tomuto důmyslnému prográmku si na svém PDA můžete zahrát i spoustu jiných kvalitních adventur – hlavně z produkce studia LucasArts. Například to jsou takové bomby herního nebe jako například Indiana Jones and the Last Crusade, The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle, Sam & Max Hit the Road nebo Full Throttle. Z produkce ostatních vydavatelů to je potom například série Broken Word, Gobliiins nebo Simon the Sorcerer.
Hry jsou ale většinou i přes své stáří do dnešních dnů placené. Výjimku jsem našel právě u hry Touche - The Adventures of the 5th Musketeer, kterou je možné si ze stránek www.abandonia.com stáhnout zdarma a jejíž poslední verzi ScummVM právě podporuje.
Nyní si řekneme pár slov o tom, jak hru pod ScummVM rozchodit… Přes HotSync nainstalujeme do paměti palmu soubory ScummVM-Fronted.prc a skin.pdb. Potom také na kartu do adresáře /Palm/Programs/ScummVM/Mods/ zkopírujeme soubor scumm.engine a do adresáře /Palm/Programs/ScummVM/Games/ přidáme adresář s naší hrou. Předtím než spustíte program, musíte si do adresáře se hrou uložit všechny datové soubory. Názvy souborů nesmí být kombinací velkých a malých písmen, ale vždy to musí být jen velká nebo malá písmena. Například toto jsou správné názvy souborů – monkey2.000 nebo MONKEY2.000, zatímco toto je špatný název souboru: Monkey2.000. Pokud hra používá dabing, jsou soubory s řečí uloženy v souboru monster.sou. Ten musí být ve stejném adresáři jako prve zmiňované datové soubory. Pro náš Touche to je soubor TOUCHE.DAT (26 MB). Potom spustíme samotný ScummVM a tapnutím na ikonku [Add Game] přidáme novou hru… Poslední verze 0.9.1 aplikace ScummVM je k dispozici pro Palm OS5 a ve speciální edici také pro herní konzoli Zodiac.
Mi ta potvora S*****mVM tu hru nechce najit. Jeste mam problemy pri hrani Gobliiins. Dvojka sla uplne v pohode, ale jednicka ma nejaky zvosleny ovladani a je nehratelna. Na compu v pohode, ale v palmu je to hruza. BTW na palmu mam 0.91 a uz jsem na tom dohral skoro vsechny klasicky adventury. Zkousel jsem ten soubor touche.dat prejmenovavat kdyby to bylo case-sensitive, ale nefacha potvora
Lhal bych, kdybych tvrdil, ze jsem to uplne pochopil. Vychazim z toho, z nativni rozliseni nekterych tech her je 640x480 a Palm ma max 320x480. Pokud se tyhle veci bezne prepocitavaji na nizsi rozliseni a ja to jen nevim, tak se omlouvam, mam zkusenosti jen emulovanim low res systemu.
asi jsem to nepresne formuloval, normalne to ten s*****mVM zmensuje, bezi to tedy pres cely displej (zmensene) podle zarizeni na jakym je to pustene... jak na TT3, Zodovi i na Treu ...
no mne se to na Tecku nepovedlo. nejvetsi problem bude asi v dynamic (heap) RAM. i kdyz jsem pouzival UDMH, podarilo se mi spustit maximalne MMansiona nebo Zacka McKrakena (ty nejstarsi hry), ale i ty se po chvili kously s nejakou hlaskou o chybnym pristupu do pameti nebo co a pak nasledoval reset. takze to vidim dost blede. pokud budes mit stesti, dej mi vedet, taky bych to rad testnul.
jinak zpusob toho spousteni je v textaku celkem jasne popsanej - je treba mit na SDecku urcitou adresarovou strukturu a do ni nahrat ty hry.