Pod pokličkou vývoje webOS - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 Pod pokličkou vývoje webOS

Autor: Badel - 23.01.2009, 3457 čtenářů


Interview a osobnost O novém systému webOS jsme si toho již mohli přečíst hodně. Zatím to ale bylo vždy jen z pera nepříliš zasvěcených redaktorů nejrůznějších magazínů nebo bloggerů. Dnes si ale budeme moci vyslechnout poznatky někoho, kdo si nový systém mohl nejen podrobně prozkoumat, ale dokonce vede i vývoj jedné velmi významné aplikace pro první přístroje postavené na webOS.





Tom Conrad má dlouhodobé zkušenosti s vývojem a produktovým designem - vedl týmy, které pracovaly na všem od operačního systému až po videohry včetně dnes už klasické PC hry "You Don't Know Jack". V současnosti je na pozici CTO (Chief Technical Officer) v internetovém rádiu Pandora. To bylo mimochodem svého času vyhodnoceno jako jeden z nejlepších internetových projektů na světě vůbec! V ČR je jeho funkčnost z právních důvodů žel zablokované. Kdo jej ale dříve využíval, velmi dobře zná jeho kvality. Mj. je postaveno na systému, který postupně vyhodnocuje váš hudební vkus a podle toho následně sám sestavuje program vysílání. Ale zpět k Tomovi. Ten je nyní v unikátní pozici, která mu dovoluje zprostředkovat zasvěcený názor na potenciál nového systému od Palmu (webOS) a nového komunikátoru (Palm Pre) z pohledu vývojářů. Několik měsíců měl totiž příležitost pracovat s těmito produkty, když vznikala webOS verze Pandora přehrávače (to zas budeme mít Američanům co závidět!). Následuje přepis audio záznamu rozhovoru Tima Conrada s redaktorem PalmInfocenter:

PALM INFOCENTER (dále jen PIC): Tady je Tim Carroll za PalmInfocenter a hovořím s Tomem Conradem. Jak se máš Tome?

TOM CONRAD (dále jen TC): Mám se velmi dobře, díky.

PIC: Skvělé. Takže nejprve bych se zeptal, jak dlouho Pandora spolupracuje s Palmem na webOS?

TC: No, rozhovory s Palmem probíhají od října... zde se část odpovědi díky technické závadě na diktafonu ztratila. Usmívající Tom v tuto chvíli sdělil, že Palm je kontaktoval v říjnu minulého roku ohledně možnosti prodávání Pandory na webOS. Následovala série setkávání, na nichž Palm mj. prezentoval chystaný model vývoje.

...byli jsme pozváni navštívit Palm týden před Dnem díkůvzdání, abychom se zúčastnili setkání úzkého kruhu vývojářů, kde se nám dostali do rukou velmi rané verze vývojářských nástrojů, s nimiž jsme mohli pracovat první tři dny, kdy jsme si mohli vyzkoušet, jak by vypadala konverze Pandory pro webOS.

PIC: To zní jako by se jednalo o letní "táborovou" konferenci pro vývojáře.

TC: Ano, vlastně to bylo něco takového...

PIC: A vypadalo to tam podle toho?

TC: Ano, udělali jsme provaz a zpívali písničky okolo táborového ohně a psali software... Velmi šťastný

PIC: Stmelování kolektivu?

TC: Jo.

PIC: Takže jaká byla vlastně ta zkušenost?

TC: Věci začaly být opravdu zajímavé asi před měsícem, těsně před Vánoci. Znovu nás pozvali na předvedení samotného telefonu. Ve vývojářském táboře se právě pracuje na Macích, na nichž běží jakýsi emulátor pro nový OS. Nevěděli jsme žádné informace o telefonu, který se teď nazývá Pre. Tak jsme na této druhé návštěvě usedli do konferenční místnosti a odhalili jsme nový prototyp Pre. Nevím, jestli vám už bylo umožněno držet jej v ruce...

PIC: Ne, mě osobně nikoliv, bohužel...

TC: Je fantastický. Je to opravdu skvěle navržený kus hardwaru, s mnoha promyšlenými detaily: od vysouvací klávesnice k odstranitelné baterii, foťák má blesk, celý model je opravdu hezký a je radost si jej potěžkat. Když otevřete klávesnici, telefon vytvoří jakousi křivku, která odpovídá zakřivenosti tváře, když držíte telefon při hovoru... Je to pěkný kus hardwaru.

PIC: To zní ohromně. Byl to ten samý model, co představili na CES?

TC: Ano, bylo to stejné zařízení. Ačkoliv během několika týdnů se objevily další vzorky jejich hardwaru, pěkně na tom zapracovali. Pokračují na vylepšení malých detailů.

PIC: Dobře, zbývá ještě několik měsíců do uvedení do prodeje... Tak jak přijala Pandora jejich přístup? Tím myslím, že chystají „koordinaci“, kde se OS docela silně integruje s Internetem. Někteří lidé říkali „no, jsou to jen webové aplikace...“ nebo takové věci, ale zdá se, že si většina lidí myslí, že se stane novým vzorem v mobilním designu. Vidíte to také tak? Jaký je na to váš názor?

TC: Dobře, myslím si, že jedna z důležitých věcí je zde porozumět tomu, jak už jste si možná mohli myslet z jména „webOS“ a z technologií, které využívá – HTML, CSS a JavaScript, že jde jen o druh fantastického prohlížeče a že vy pracuje s webovým obsahem. Tak to opravdu nepracuje. Co ale opravdu máte? Je to takové prostředí, kde vývojář může napsat tradiční aplikace, tj. je nainstalována do telefonu se všemi jejími kódy a prvky. K dispozici je také databáze a ukládání souborů, což umožňuje přijímat data z Internetu a ukládat je přímo do telefonu, takže když si budete například prohlížet vaše kontakty, pracujete s rozhraním, které je v telefonu, a s kontakty, které jsou aktuálně na telefonu.

To způsobuje, že programovací modely „webOS“ nejsou C nebo Java, ale jen HTML, CSS a JavaScripty. Takže můžeme vzít programátora, který se zabývá tvorbou webových aplikací a rychle ho začlenit do webOS SDK, což zvedne znalost jejich on-line norem. A toto rozhodnutí je jedno z důvodů, proč jsme byli schopni dostat verzi Pandory tak rychle ven a rozběhnout ji. Jsme schopni vzít jednoho z našich hvězdných webových vývojářů – někoho, kdo nikdy nedělal s Palm webOS a který nikdy nic netvořil pro mobilní telefony – a máte osobu která je okamžitě schopná práce, protože je to vše založené na systémech, které zná z webového vývoje.

PIC: To zní opravdu skvěle, ano Ed Colligan se na pódiu v CES výslovně zmínil, že byla skvělá zkušenost s tím pracovat. Takže váš vývojář pracoval s Mojo SDK?

TC: Ano, hrajeme si s Mojo jako s částí, která umožňuje další urychlení pro rozvoj uživatelských zkušeností s aplikací, takže kromě toho, že mají standardní on-line techniky na dosah ruky, máte i Mojo, které vám pomůže s rozvržením UI a s ukládáním dat a interakci mezi nimi a vaším prezentačním prvkem. Je to další velký mechanismus, který zajišťuje, že nemusíte začít obracet zavedené principy, ale spíše můžete stavět na poměrně bohatém základu.

PIC: Tak jak se může Mojo rovnat s ostatními SDK? Existují spekulace ohledně webových programovacích jazyků, že to bude trochu limitující pro další řekněme „intenzivní“ mobilní aplikace. Tak jak můžeme porovnat Mojo s ostatními SDK, které pro práci využívají C a C++?

TC: Myslím, že zde existuje kompromis. Ve skutečnosti, když nám poprvé oznámili jejich přístup, tak jsem byl skeptický k tomu, že bychom jako vývojáři byli schopní dostat opravdu velké uživatelské schopnosti s kapkou prezentace jen s pomocí HTML/CSS/JavaScript a s vývojovým prostředím Mojo... Ale myslím si, že pro určitou třídu aplikací - tím myslím e-mailové, kontaktové aplikace nebo něco takového, jako je Google Maps či Pandora – myslím, že všechny tyto druhy aplikací bude fantastické vytvářet a dodávat na webOS. Cokoliv jako lékařská encyklopedie – jakékoli typy dat a prezentačně orientovaných aplikací. Myslím si, že bude velice snadné vše rozvíjet a uživatel bude mít fantastické zážitky. Dokonce i pro multimediální aplikace jako je Pandora.

Myslím, že kategorie, která je snad nejméně v webOS zahrnuta, jsou propracované herní aplikace. Není tolik věcí, jako je Bejeweled nebo Tetris.

PIC: (smích) Jo, to zrovna nejsou náročné aplikace na vývoj...

TC: Můžeme udělat mnoho verzí těchto her, ale to, co opravdu potřebujeme, je poskytovat grafické prvky v reálném čase – myslím, že některé z těchto funkcí by bylo jednodušší vyvinout v nízkoúrovňových jazycích jako je C nebo objektově orientované C, jaké má například iPhone.

PIC: Palm se o tom nezmínil, ale webOS má v sobě určitě linuxový framework, není to tak?

TC: Má to v sobě linuxový framework a myslím si, že je to velice povzbuzující, že Palm vyvinul všechny standardní aplikace, které přicházejí s telefonem v HTML/CSS/JavaScript Mojo prostředí. Určitě je technicky možné, že otevřou další SDK vrstvu, která bude umožňovat například vývoj herních aplikací. Nebo možná půjdou do vývoje další webové aplikace, i to je možné. Například – ale to je jen moje spekulace – možná by vyvíjeli aplikace i s pomocí Flashe, což by mohlo být obtížnější než HTML a CSS.

Takže mají mnoho možností, ale zatím se zdá, že se zaměřili na Mojo HTML SDK jako na jediný mechanismus a jinými typy aplikací se budou zabývat až v budoucích verzích.

PIC: Ještě jedna věc ze začátku, zajímalo mě, jestli můžete vůbec odhalit, kdo jsou další vývojáři, kteří byli na webOS konferenci?

TC: V tomto případě o účastnících nemohu mluvit, i když vím, že je veřejně známé, že se při prezentaci na jevišti mluvilo trochu o práci s palmem a o integrování Facebooku do OS. Když jsme procházeli adresář našeho Facebooku, tak jsem ukazoval své přátele, jejich fotografie... viděli jsme nejen aplikační styl, ale i vývoj třetí strany a integraci do vestavěné aplikace opravdu zajímavým způsobem. (pištivý zvuk jako když padá bomba)



PIC: …co to bylo slyšet za ohňostroj?

TC: V tuhle chvíli sedím venku a myslím, že to mohlo být ze školky od vedle, takže můžeme slyšet štěbetání malých dětí.

PIC: (ironický smích) Jo, tak to mě taháte do věcí, o které se opravdu zajímám. Poslední věc – myslíš si, že to bude znamenat novou éru Pandory na mobilu? Vy chlapi jste byli značně omezeni, co se týče opravdu slušného mobilního OS – myslíte si, že vám to pomůže se zvednout a získat další lidi a vůbec rozšiřovat podnikání a tak dále?

TC: No, momentálně pracujeme na mobilní Pandoře a zdá-li se vám to uvěřitelné, během dvou let bychom chtěli být dostupní až na 40 různých mobilních zařízeních, což by mělo pokrývat vše od J2ME přes Windows Mobile až po iPhone. A pozor! Je skutečností, že naše aplikace pro iPhone je vůbec nejstahovanější aplikací na App Store s více než 2,6 miliony instalací!

PIC: Tak to je opravdu působivé...

TC: Ano, opravdu se nacházíme ve vzrušujícím okamžiku v historii naší společnosti, kdy jsme schopni naše zkušenosti z desktopové Pandory uplatnit na mobilních zařízeních. Jedná se zejména o zkušenosti s osobními hodnoceními a samotným přehráváním rádiových stanic, jejich personalizací až tak jednoduchým způsobem jako virtuální vztyčení/sklopení palce atp. Domnívám se, že iPhone ukázal, jak fenomenální může být mobilní implementace těchto technologií a v této souvislosti jsme opravdu velmi vzrušeni příležitostí, jakou nám ještě poskytnou přístroje, jakým je Palm Pre, díky nimž určitě získáme ještě mnohem více posluchačů. Domnívám se, že přichází čas senzačních inovací v mobilních zařízeních. Je skvělé, že i my můžeme být jejich součástí.

PIC: Bezva. Takže poslední otázka: věříš, že je Palm nyní zpátky ve hře?

TC: Myslím, že je to trochu legrace, že máme nyní před sebou tak fantastický telefon a neméně úžasný operační systém, když si uvědomíme, za jaké vyděděnce byli až dosud pokládáni ti hoši, kteří za tím stojí. A nemyslím si, že někdo jel na CES s očekáváním, že Palm předvede něco tak přesvědčivého, co nakonec předvedl. Nedokáži si představit mnoho náročnějších věcí, než je vytvoření moderního operačního systému a jeho integraci do tak fantastického kousku hardwaru. Některým firmám se občas zadaří, občas zase ne, a já si doopravdy myslím, že Palm s tímhle právě odpálil parádní "houm ran".

PIC: Výborně! To je asi vše, na co jsem se chtěl zeptat. Tome, díky moc ze věnovaný čas.



Článek byl převzat ze serveru PalmInfocenter.com.





 
   Související odkazy
· Více o tématu Interview a osobnost
· Další články od autora Badel


Nejčtenější článek na téma Interview a osobnost:
RESCO: dáme Palmu ještě jednu šanci!


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.8
Účastníků: 5

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Interview a osobnost

"Pod pokličkou vývoje webOS" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412