Quo Vadis Palm? - www.PalmHelp.cz

Článek do news mohou přidat registrovaní uživatelé PalmHelp. Zajímavé články odměníme.

 Quo Vadis Palm?

Autor: Badel - 23.07.2007, 2306 čtenářů


Ekonomické informace Trh kapesních počítačů již několik let značně stagnuje, zato prodeje smartphonů strmě rostou a tento trend se určitě hned tak nezastaví. Jaké šance obstát má ve změněných podmínkách Palm?





Prorokovat odpověď na tuto otázku jinak než pesimisticky vyzní spíše jako fanouškovská naivní iluze. Manažeři Palmu však v několika posledních prohlášeních nešetřili optimismem. Konkrétně kapitáni oranžového týmu - Ed Colligan a Jeff Hawkins - si evidentně věří. Jistě, triumfialistické vize patří k povinnému koloritu všech oficiálních zpráv snažících se tak ovlivňovat ať už zákazníky, akcionáře či kohokoliv jiného. Nicméně se zdá, že sebedůvěra Palmu je tentokrát nehraná. Dedukovat to lze především z hromadění zbraní za poslední rok a to na všech frontách. Palm najímá nejlepší reklamní agentury světa, přetahuje špičkové manažery a vývojáře, několikrát licencoval i velmi drahé technologie a slibuje uvedení dosud nebývalého množství novinek. To vše samozřejmě představuje nemalé investiční úsilí a Palm přitom dlouhodobě vykazuje nepřetržitou sérii ziskových hospodářských výsledků. Palmu se navíc daří trvale rozšiřovat seznam mobilních operátorů, kteří v nejrůznějších koutech světa (i když americký kontinent citelně převažuje) nabízejí některý z modelů Trea. Svět je však plný paradoxů. Od konce roku 2003 do poloviny roku 2005, tedy v období, kdy se společnost potácela v podivných organizačních proměnách, dobrovolně se vzdávala svých technologií a započatých projektů a lidé s původní vizí z ní odešli, akcie rostly. Dnes, kdy se vedení Palmu znovu ujali původní zakladatelé, kdy společnost znovu inovuje, má zpět svůj operační systém, velmi úspěšně implementovala dnes již většinový systém Windows Mobile a zdá se, že má i zajímavé plány do budoucna, investoři v Palm ztrácejí důvěru a její hodnota stagnuje, ačkoliv mnozí konkurenti posilují. Zdá se, že pesimistická nálada panuje i mezi uživateli, z nichž mnozí již přešli na jinou víru (rozuměj Windows Mobile produkty některého z asijských výrobců) nebo se tak chystají učinit. Zdá se, že po letech slibů již veřejnost nevěří na nová revoluční zařízení s novým fantastickým systémem. Palm navíc v mnoha ohledech trestuhodně zaspal, ať už vzpomeneme integraci Wi-Fi do smartphonů nebo GPS do čehokoliv. Zázračný nový produkt proklamovaný geniálním Hawkinsem, který by měl využívat poznatků z jím vedeného výzkumu lidského mozku, se zřejmě jen těžko prosadí vedle ještě zázračnějšího iPhonu od trochu jiným způsobem geniálního Steva Jobse. Je tedy management Palmu bandou potrhlých snílků, kteří nechápou stávající realitu nebo se mýlí všichni ostatní? Na tuto otázku samozřejmě odpověď neznám. Nezná ji ostatně nikdo; jakékoliv prognózy je ovšem možné udělat na základě souhrnu kvalifikovaných informací. Těch nemáme mnoho, ale ze sledování dlouhodobějšího dění kolem Palmu a z některých drobných střípků lze snad přeci jen poskládat alespoň část mozaiky. Palm je ve svém oboru neobyčejně malá společnost a svět kolem něj se opravdu zásadně změnil. Již dávno není významný a už vůbec ne leader byť v nějaké specializované oblasti, jakou jsou QWERTY/Z komunikátory. Musí proto splnit v zásadě dvě podmínky, jak zůstat úspěšnou společností.
1) Produktová linie.
Jelikož nemá šanci měřit síly s giganty typu Nokia, musí hledat bílá místa na trhu a přinášet koncepčně odlišné produkty. Tuto snahu můžeme vidět u ne zcela vydařeného LifeDrivu a naposledy u Folea, které ještě ukáže, s jakou se setká odezvou. Již jsem se zmiňoval o Hawkinsovo věštění poněkud záhadného zařízení. Po produktové stránce je tedy strategie zřejmá, nicméně omezené vývojové možnosti Palmu představují určitě značné riziko pro perfektní realizaci často dobrých nápadů, tak jak to dokáže např. Apple. Nakonec samotné Treo je dokladem úspěšnosti strategie běhu proti proudu, avšak chaos v řízení společnosti v nedávné minulosti způsobil neomluvitelnou prodlevu v následné inovaci "mobilu", který předběhl svou dobu.
2) Marketing.
Po marketingové stránce je Palm v ještě obtížnější situaci. Průzkumy, které si nechal zpracovat, sice ukazují, že značka Palm je i nadále pro Američany - na rozdíl od Evropanů - synonymem kvalitních, inovativních a snadno použitelných produktů, jejichž uživatelé jsou loajálnější než uživatelé jiných značek, avšak fenomén iPhone nyní bere vše pro sebe a alespoň pro toto léto vedení Palmu oficiálně přiznává značný pokles zájmu o Treo v USA a Kanadě. Jaké má Palm možnosti z hlediska marketingové politiky? Najal opravdové reklamní a marketingové odborníky a desítky milionů dolarů investované nedávno do reklamy jsou na firmu velikosti Palmu sice úctyhodnými sumami, v globálním světě mobilit se ale jedná o kapku v moři umožňující tak možná připomenout, že je na trhu nový model jakéhosi Trea. Jediná realistická naděje, jak získat odpovídající ekonomickou sílu, je tak spojení s někým silnějším. I přes oficiální dementování těchto snah vyplouvají na povrch informace, že vlastníci Palmu mají všech pět pohromadě a o toto skutečně usilují. Otázka zní, kdo by byl pro Palm nejvhodnějším partnerem. Mluvilo se již o Applu, R.I.M., Motorole a naposledy o Nokii. Nepochybuji o tom, že podobná jednání za zavřenými dveřmi skutečně proběhla bez ohledu na opravdový zájem účastníků dospět k finální dohodě. Apple ani R.I.M. Palm momentálně k ničemu nepotřebují, i když v minulosti to mohlo být jinak. Pro Nokii by se dle spekulací skutečně mohlo jednat o snahu vstoupit zadními dveřmi na U.S. trh, zatímco Motorola by se tím mohla naopak bránit Nokii. Problém velkých hráčů je v tom, že by značku Palm spíše zneužili než rozvíjeli. Z těch menších by Palmu mohlo obrovsky prospět spojení s R.I.M., naopak to dnes již ale jisté není. Vzhledem ke specifikům amerického trhu bych ale stále dával jisté šance Motorole, která by jakožto domácí společnost snad do určité míry mohla zachovat nejen značku, ale i další specifika Palmu. Tak či onak, Palm potřebuje silného spojence zcela nevyhnutelně, nečeká-li na zázraky. I když to pro mnohé může být poněkud nepopulární myšlenka, největší šance vidím pro Palm v námluvách s některou z úspěšných asijských značek. Těm beztak patří budoucnost mobilního trhu a Palm by jedné z nich mohl posloužit jako trójský kůň v USA a snad i na dalších "vyspělých" trzích. Číňané by také velmi pravděpodobně zachovali vývoj vlastní linuxové platformy, protože Linux je v této části světa přeci jen rozšířenější, než kde jinde.


Na snímku šéf firmy Ed Colligan.


Kam tedy kráčí Palm doopravdy? I přes všechny přehmaty, kterých se dopustil v minulosti, je myslím vytyčená cesta správná. Jsou zde zpět lidé, kteří dali zrodit legendě kapesních počítačů, dříve výborného operačního systému a posléze revolučního smartphonu. Podařilo se zachránit i samotnou značku. Palm si prošel podobným vývojem jako Apple (ostatně lidí z Applu stálo u zrodu Palmu nemálo). Nejprve přišli lidé s vizí, kterou také dokázali bezezbytku naplnit. Pak přišly snahy o profesionalizaci řízení společnosti, kdy se střídavě ocitala v rukou různých majitelů a stále měnila svou politiku. Důsledkem byl odchod zakladatelů do Handspringu, kde opět předvedli, že úspěch Palmu nestojí na hlavičkových dopisních papírech, ale na výborných produktech. Tak jako byl Apple po stejném vývoji následně nucen draze odkoupit technologie od NeXTu a s ním přijmout do vedení zpět Steva Jobse a Steva Wozniaka, tak musel i Palm draze odkoupit Handspring a s ním přijmout do vedení zpět Eda Colligana a Jeffa Hawkinse. V obou případech pak došlo ke snaze o přechod od plytkého marketingu ke kořenům: inovativním produktům, důrazu na vlastní uzavřenou platformu a odlišné komunikaci vůči zákazníkům. Applu to vyšlo fantasticky. Palm to bude mít obtížnější, protože disponuje nepoměrně omezenějšími finančními zdroji, bez nichž to prostě nejde. Přesvědčí-li ale staronové vedení některého z investorů, nemusí příběh Palmu končit tak negativně, jak bylo předznamenáno v úvodu. V případě investiční společnosti Elevation Partners se to již téměř podařilo, z čehož lze usoudit, že Palm má pod pokličkou skutečně něco, co může vypadat lákavě. Snad se potenciál Palmu rozhodne podpořit někdo silnější v momentu, kdy trochu opadne mánie kolem iPhone. Dojde-li k tomu vůbec někdy...





 
   Související odkazy
· Více o tématu Ekonomické informace
· Další články od autora Badel


Nejčtenější článek na téma Ekonomické informace:
Palm zatím neplánuje návrat k zisku


   Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.57
Účastníků: 7

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


   Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

Ekonomické informace

"Quo Vadis Palm?" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Reklama / Ceník
Vstup pro inzerenty




 


Doporučte nás | Webmaster | Hledání | Statistiky | Syndikační kanály | Právní ujednání | Ochrana osobních údajů



PalmHelp (www.PalmHelp.cz), informace nejen ze světa webOS a Palm OS, asistenční služby uživatelům produktů Palm. ISSN 1801-9412